چکیده:
آموزش مهارتهای ارتباطی در جستجوی کاهش خطر زندگی زناشویی در آینده و پیشگیری از توسعه مشکلات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر بهصورت شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل120نفر از مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی شهر شیراز بودند. این نمونه شامل مادرانی بوده است که قبل از ارائه متغیر مستقل، پرسشنامههای عملکرد خانواده بر روی آنها اجرا گردیده است، و از بین 80 مادری که نمراتشان پایینتر از میانگین بود، 60 مادر بهصورت گمارش تصادفی و بهصورت مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شد. سپس متغیر مستقل برای گروه آزمایش ارائه شد، که همان آموزش مهارتهای ارتباطی، در 8 جلسهی،120 دقیقهای است، و برای گروه کنترل مداخلهای اعمال نشد. بعد از اتمام آموزش یا ارائه متغیر مستقل برای گروه آزمایش، پسآزمون اجرا گردید. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) بود. دادههای آماری با روش آزمون t تفاضل مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج بهدستآمده نشان میدهد، آموزش مهارتهای ارتباطی بر بهبود عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی موثر است (05/0p<).
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی شهر شیراز بوده است.
نتایج بهدستآمده نشان میدهد، آموزش مهارتهای ارتباطی بر بهبود عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی مؤثر است (05/0p<).
سؤال اساسی پژوهش حاضر این است که آیا آموزش مهارتهای ارتباطی بر عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی شهر شیراز مؤثر است؟ فرضیههای پژوهش 1.
آموزش مهارتهای ارتباطی برافزایش، در زمینه ارتباط مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی مؤثر است.
این بخش جهت ارزیابی اینکه آیا خانواده الگوهای رفتاری سازمان یافتهای را برای انجام عملکردهای خانواده از جمله تهیه غذا و حمایت از دیگر اعضا، حفظ و مدیریت - Family Assesment Device (FAD) - Mac Master - Epstein, Bishop, Ryan, Miller, & Keitner - problem solving - communication - roles سیستم خانواده و ...
آموزش مهارتهای ارتباطی در افزایش عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی مؤثر است.
آموزش مهارتهای ارتباطی در افزایش عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی مؤثر است.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر بهمنظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی– حرکتی انجام شد.
نتایج نشان داد، آموزش مهارتهای ارتباطی بر عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی– حرکتی تأثیر مثبت و معنادار، که این متأثر از برنامه آموزشی مهارتهای ارتباطی (متغیر مستقل) بوده است.