چکیده:
زمینه و هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی وضعیت مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئت علمی گروه های آموزشی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی ایران با کاربرد مدل جونز است.
روش: این پژوهش بر اساس هدف در زمرهی تحقیقات کاربردی، و از نظر نحوهی گردآوری دادهها و ماهیت از نوع توصیفی و تحلیلی است. جامعه ی پژوهش شامل تمامی اعضای هیئت علمی علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در دانشگاه های دولتی ایران می باشد. ابزار گردآوری دادهها پرسش نامه ای است که روایی آن با نظر اساتید متخصص تایید، و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ به میزان 81/0 سنجیده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرمافزار آماری SPSS انجام شده است.
یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که میانگین فعالیت های یافتن و دوباره یابی 0101/4، ذخیره سازی 0783/4، سازماندهی 2424/3، نگهداشت 8106/2، امنیت 1162/3، ارزشیابی و ارزش گذاری 7803/3، تدبیر و مفهوم سازی 9192/3 و میانگین کلی مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی برابر با 5659/3 می باشد. به لحاظ جنسیت و وابستگی سازمانی تفاوت معنی داری در وضعیت مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی مشاهده نمی شود، اما به لحاظ درجه ی علمی و سن تفاوت معنی داری میان اعضای هیئت علمی وجود دارد. این تفاوت ها میان درجهی علمی دانشیار و استاد، و گروه سنی 36-45 سال و 56 سال به بالا میباشد.
نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاکی از آن است که اعضای هیئت علمی در گروه سنی 46-55 سال و نیز درجه ی دانشیار بهترین عملکرد را داشته اند. همچنین اعضای هیئت علمی گروه های کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی به میزان بیشتری فعالیت های مدیریت اطلاعات شخصی را به کار گرفته اند و کیفیت مدیریت اطلاعات شخصی زنان بهتر از مردان بوده است. اعضای هیئت علمی به خوبی اقدام به بازیابی و ذخیره سازی اطلاعات می کنند، اما این اطلاعات را به خوبی نگهداری نمی کنند و تمهیدات امنیتی مناسبی را برایشان فراهم نمی کنند. در کل وضعیت مدیریت اطلاعات الکترونیکی شخصی اعضای هیئت علمی در سطح نسبتا مطلوبی گزارش می شود.
Background and Aim: The aim of this study is to assess the Iranian Personal electronic information management of knowledge and information science and medical Library and Information Sciences faculty members based on the Jones model.
Method: This study is kind of application research and in terms of data collection is descriptive and analytical study. The statistical population included faculty of knowledge and information science and medical library and information science in Iranian state universities. Data were collected by a questionnaire that its validity is confirmed by the ISprofessors، and its reliability was measured by Cronbach's alpha coefficient (0.81). To analyse the data، descriptive and inferential statistic using SPSS statistical software was used.
Results: Analysis of the data showed that the average of activities in finding and re-finding were 4.0101، in storage was 4.0783، in organization was 3.2424، in maintaining were 2.8106، in security were 3.1162، in measuring and evaluation was 3.7803، in making sense of things was 3.9192 and total average personal electronic information management was 3.5659. Findings showed that there was nosignificant difference in the personal electronic information management in terms of gender and organizational affiliation، but in terms of the scientific and age there، there were significant differences among faculty members. The differences were found between the scientific degrees of associate professor and professor، and between the age group 36-45 years old and up to 56 years old.
Conclusion: The results indicated that faculty members in the age group 46-55 years old as well as associate degree had the best performance. Also، faculty members of medical library and information science had been used greater extent personal information management activities and personal information management quality women had better than men. Faculty members had desirable operation to Retrieve and store information، but they do not well maintained this information and do not provide appropriate security measures. In general، management of personal electronic information was in the relatively good level.