چکیده:
زمینه و هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان علوم ارتباطات و علم اطلاعات و دانششناسی و تاثیر آنها بر قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان است.
روش پژوهش: این پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی و برحسب روش پیمایشی– همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان رشته علم اطلاعات و دانششناسی و رشته علوم ارتباطات در مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران و علامه طباطبایی است. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از دو روش بررسی اسناد و مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه استفاده شده است. ابتدا از روش مطالعه اسنادی و کتابخانه ای برای بررسی مبانی نظری سواد رسانه ای، سواد اطلاعاتی و کارآفرینی بهره برده شد. سپس با بررسی پیشینهها و بر اساس مدل پژوهش، پرسشنامه موردنظر ساخته شد و در بین جامعه آماری پخش گردید. پایایی ابزار با استفاده از آلفای کرونباخ مقدار 917/0 به دست آمد. دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: یافته ها نشان دادند که سطح سواد رسانه ای و سواد اطلاعاتی دانشجویان در حد مطلوب و سطح ویژگیهای کارآفرینی در حد نسبتا مطلوب قرار دارد.
نتیجه گیری: بین پایگاه اقتصادی دانشجویان با متغیر سواد رسانهای و ابعاد آن رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. ولی پایگاه اجتماعی دانشجویان فقط با بعد «توانایی برقراری ارتباط» متغیر سواد رسانه ای رابطه مستقیم دارد. همچنین آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین متغیر سواد رسانهای و سواد اطلاعاتی رابطه معنادار مستقیم وجود دارد. تاثیر سواد اطلاعاتی بر قابلیتهای کارآفرینی تائید و تاثیر سواد رسانه ای بر قابلیتهای کارآفرینی رد شد.
Background and Aim: The aim search was to investigate the relationship between media literacy and information literacy of students of communication and information sciences and knowledge studies، and its impact on their entrepreneurial ability.
Methods: This is a survey correlational method. Population consists of postgraduate students in information science and knowledge and communication sciences at Tehran and Allameh Tabatabai University. Data was collected from two sources: library documents and questionnaires. First، library method was used to examine the theoretical foundations of media literacy، information literacy and entrepreneurship. Then، by careful examination of literature - based on the research model - a questionnaire created and distributed. Data was analyzed by Independent One-Sample t-Test and Spearman Rank Correlation Coefficient.
Results: Findings showed that the level of media literacy and information literacy of students is desirable and the level of characteristics of entrepreneurship is relatively desirable.
Conclusion: There is a significant relationship between the economic status of students and their media literacy. However، the social status of students was directly related to their "ability to communicate" variable of media literacy. Also the Pearson Correlation test showed a significant relationship between the variables of media literacy and information literacy. The impact of information literacy on entrepreneurial ability was confirmed and the impact of media literacy on entrepreneurial ability was rejected.