چکیده:
پژوهش حاضر تحقیقی پیرامون عوامـل مـوثر بـر خرابکـاری اسـت . دادههای این تحقیق با روش پیمایشی از نمونـه ای بـا حجـم ٣٨٤ نفـر از جمعیت ٧٥٠٠ نفری دانش آموزان مقطع دبیرستانی شهرسـتان جهـرم بـه شیوهی نمونه گیری تصادفی طبقه ای گردآوری شده است . چارچوب نظری این تحقیق نظریه های مرتون و کوهن میباشد. نتایج نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل بیهنجاری، بیقدرتی، انزوا، از خود غریبگی و بیهودگی و نیز متغیرهایی چون موقعیت اجتماعی ـ اقتصادی، محرومیـت نـسبی و وضعیت تحصیلی با متغیر وابسته (خرابکاری) رابطـه ی معنـیداری وجـود دارد و در این تحقیق تمامی فرضیه ها مورد تایید قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان میدهد که بین متغیرهای مستقل بیهنجاری، بیقدرتی، انزوا، از خود غریبگی و بیهودگی و نیز متغیرهایی چون موقعیت اجتماعی ـ اقتصادی، محرومیـت نـسبی و وضعیت تحصیلی با متغیر وابسته (خرابکاری) رابطـه ی معنـیداری وجـود دارد و در این تحقیق تمامی فرضیه ها مورد تأیید قرار گرفتند.
این سه شیوه به قرار زیر است : ١- سنجش شدت گرایش افراد نسبت به رفتار خرابکارانه ٢- سنجش شدت عمل خرابکاری ٣- سنجش شدت گرایش به خرابکاری مبتنی بر پرسش از کار دیگران (فرافکنی ) یافته های تحقیق در فرضیه ی نخست پیش بینی می شود که ، بین متغیر جنس و متغیر شدت خرابکاری رابطه ی معنی داری وجود دارد.
جدول ٦: شاخص همبستگی پیرسون مربوط به رابطه ی بین متغیر بی قدرتی و متغیر خرابکاری با توجه به سه مقیاس به کار گرفته شده جهت سنجش آن نام متغیر خرابکاری همبستگی پیرسون سطح معنی داری مقیاس مبتنی برگرایش 0/558 0/000 قدت مقیاس مبتنی بر شدت عمل 0/443 0/000 بی ری مقیاس مبتنی بر پرسش از کار دیگران (فرافکنی ) 0/275 0/000 فرضیه ی ششم به پیش بینی رابطه ی بین متغیر انزوای اجتمـاعی و متغیـر خرابکـاری رابطه می پردازد.
جدول ٩: شاخص همبستگی پیرسون مربوط به رابطه ی بین متغیر بیهودگی و متغیر خرابکاری با توجه به سه مقیاس به کار گرفته شده جهت سنجش آن نام متغیر خرابکاری همبستگی پیرسون سطح معنی داری مقیاس مبتنی برگرایش 0/391 0/000 هدگ مقیاس مبتنی بر شدت عمل 0/347 0/000 بیوی مقیاس مبتنی بر پرسش از کار دیگران (فرافکنی ) 0/189 0/000 فرضیه ی نهم رابطـه ی بـین متغیـر از خـود غریبگـی و متغیـر خرابکـاری را بررسـی می نماید.