چکیده:
شکی نیست که سنجش و ارزیابی عملکرد منابع انسانی در هر سازمان یک مسئله ی مهم و اساسی است و مدیران باید به آن توجه ی خاصی داشته باشند. برای سنجش عملکرد منابع انسانی تعریف و شناسایی شاخص های عملکرد ضروری میباشد. لذا پژوهشی با هدف ارزیابی مدیریت تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بر اساس معیارهای مدل EFQM٤، به منظور تعیین سطح تعالی، مقایسه با سایر سازمانها و بررسی وضعیت سیستم مدیریت یکپارچه ی استقرار یافته در این مدیریت به انجام رسید. از آنجائی که یکی از راههای اساسی ارزیابی عملکرد، استفاده از مدلهای سرآمدی است و کشور جمهوری اسلامی ایران از بین این مدلها، مدل EFQM را که یک مدل اروپایی برای ارزیابی مدیریت کیفیت میباشد، بعنوان مدل سرآمدی انتخاب و تحت عنوان جایزهی ملی کیفیت و جایزهی ملی بهرهوری و تعالی سازمانی بومیسازی کرده است . در همین راستا، با توجه به چارچوب نظری تحقیق و معیارهای مدل EFQM، در این مقاله به دنبال بررسی تاثیر معیارهای منابع انسانی در مدل EFQM و مقایسه ی آن با مدلهای تعالی دیگر میباشیم .
خلاصه ماشینی:
نقش منابع انسانی و اهمیت روزافزون آن در توسعه بر هیچ کس پوشیده نیست ، در فضای پرشتاب و سرشار از رقابت دنیای امروز، آنچه که منجر به کسب مزیت رقابتی در سازمان ها می شود نیروی انسانی با کیفیت ، خلاق و پویاست ، به همین منظور سازمان تدارکات و امور کالای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با سابقه ای حدود چهل سال ، که وظیفه ی تدارک و تأمین کالای مورد نیاز صنعت نفت جنوب را بر اساس موازین زنجیره ی تأمین کالا به عهده دارد، اقدام به استقرار سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) نموده ، تا با بکارگیری این رویکرد مدیریتی ضمن افزایش بهره وری ، توان رقابتی خود را افزایش دهد (امیری و سکاکی ، ١٣٨٤).
معیارهای منابع انسانی در مدل EFQM معیار منابع انسانی ١ یا کارکنان در این معیار مشخص می گردد که چگونه سازمان دانش و توانایی های منابع انسانی خود را به طور انفرادی ، تیمی و در سطح سازمان مدیریت کرده ، توسعه داده و مورد بهره برداری قرار می دهد و آنها را به گونه ای برنامه ریزی می نماید که خط مشی و استراتژی سازمان و اجرای مؤثر فرآیندها مورد پشتیبانی قرار گیرد (محبی مقدم ، ١٣٨٧).