چکیده:
با توجه به چشم انداز ٢٠ ساله ی ایران و تاکید مقام معظم رهبری بـر تولید علم و دانش و تبدیل ایران به عنوان مهد علم و دانـش در منطقـه و جهان، مسئولیت خطیری بر دوش دانشگاهها و مراکـز علمـی و پژوهـشی برای بهبود کیفیت آموزش و توجه ی بیش از پیش به امر پژوهش در کشور و انتقال نتایج آن به سایر بخش ها و کاربردی کردن آنها قـرار داده شـده است . یکی از گامهای اساسی که برای نائل شدن به ایـن مقاصـد توسـط دولت شناسایی شده است ، افزایش و تقویت عملکرد دانشگاههـا و مراکـز علمی ـ پژوهشی از طریق کاربرد و اجرای سیستم مـدیریت دانـش مـوثر است . یک سیستم مدیریت دانش موثر نیازمنـد اعـضای آکـادمی جهـت پرداختن به مدیریت دانش مناسب در فعالیت های یاددهی و یادگیری است که این فعالیت ها شامل خلق ، کسب ، ذخیره و نشر دانش به طور موثر برای استفاده کنندگان دانش بویژه دانشجویان میباشد. هـدف ایـن پـژوهش بررسی و ارزیابی جنبه ی انسانی مدیریت دانـش و مـسائل مربـوط بـه آن میباشد. دانشگاه شهید چمران اهواز بـه عنـوان مـورد پژوهـی در ایـن پژوهش مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت . نتایج حـاکی از آن اسـت کـه کندی فرایند تصمیم گیری، عدم حمایت از نـوآوری مهـم تـرین موانـع در اجرای مدیریت دانش تلقی می گردد و از مهم تـرین مـشکلات بکـارگیری مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران اهواز عـدم تعریـف فراینـدهای استاندارد برای کار دانشی و تغییر رفتار کارکنان است .
خلاصه ماشینی:
سؤالات اصلی پژوهش به صورت زیر است : ١- آیا بین مسیر پیشرفت شغلی کارکنان و فرهنگ مدیریت دانش در دانشگاه تعارض وجود دارد؟ ٢- آیا بکارگیری مدیریت دانش موجب خلاقیت بیشتر و نوآوری افزون تر می گردد؟ ٣- آیا محرمانه (خصوصی ) بودن اطلاعات کارکنان مشکلی بر سر راه بکارگیری مدیریت دانش است ؟ ٤- سازمان ها چگونه توزیع دانش را برای افزایش بهره وری کارکنان اندازه گیری می نمایند؟ ٥- آیا مسائل ذکر شده در فوق ، هم در سازمان های یا محیط کاری فردی و هم در سازمان های با محیط کاری تیمی وجود دارد؟ ٦- آیا نشر مدیریت دانش به طرح مدیریت تغییر اثربخش کمک می کند؟ ٧- بررسی موانع اصلی بکارگیری مدیریت دانش از دیدگاه مدیران و کارمندان کدامند؟ ٨- چه عواملی در تعیین عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد دانشگاه شهید چمران مؤثرند؟ تعاریف ١- داده یک واقعیت از یک موقعیت و یا یک مورد از یک زمینه ی خاص بدون ارتباط با دیگر موارد است .
جدول ٢: متوسط رتبه ی بیان شده توسط کارمندان در مورد موانع نشر دانش موانع (رتبه ی ١ نشان دهنده ی بزرگ ترین مانع و در اولویت اول سازمان جهت رفع باید قرار گیرد) رتبه (اولویت ) متوسط رتبه توسط کارکنان عدم اعتماد به داده های دیگر همکاران 1 5/66 دانش قدرت می آورد 2 5/65 موانع بین بخشی (اداره ای ، دانشکده ای ) قوی وجود دارد 3 5/24 دانش تخصصی منحصر به افراد بخصوصی است 3 5/24 انعطاف ناپذیری و تخصص شدگی سازمان ، کمبود چند مهارتی بودن 4 5/15 انبارهای ذخیره ی داده های شخصی ، عمومی هستند 5 5/05 تغییر سریع فناوری موجب دشواری نشر اطلاعات می شود 6 4/94 فرهنگ به تنهایی کار کردن در محیط های اداری بسته 7 4/92 فقدان ارتباط موانع 8 4/16 افراد نگران سرقت ایده هایشان هستند 9 1/15 ٣- اجرای (بکارگیری ) مدیریت دانش در ابتدا به دلایل بکارگیری مدیریت دانش در دانشگاه شهید چمران از نظر مدیران می پردازیم .