چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر متغیر انگیزشی جهتگیری هدفی و اضطراب امتحان بر عملکرد درس ریاضی، با میانجیگری خودکارآمدی ریاضی، میباشد. برای انجام این تحقیق 240 دانشآموز، 120دختر و 120پسر، پایه دوم رشته ریاضی دبیرستانهای دولتی شهر تهران به روش تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای جهتگیری هدفی، خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی را تکمیل نمودند. همچنین، به منظور سنجش میزان عملکرد تحصیلی در درس ریاضی از نمرههای امتحان پایان سال درس ریاضیات استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که خودکارآمدی ریاضی میانجی مناسبی در رابطه جهتگیریهای هدفی و اضطراب ریاضی با عملکرد ریاضی نیست؛ اما مسیرهای مستقیم هدف تبحرگرا با خودکارآمدی ریاضی، هدف عملکردگریز با خودکارآمدی ریاضی و اضطراب ریاضی با خودکارآمدی ریاضی معنیدار بودند. بالاخره، یکمدل اصلاحی، با میانجیگری اضطراب ریاضی، نیز آزمایش شد و برازندهتر از مدل با میانجی خودکارآمدی بود.
خلاصه ماشینی:
بندورا 4 (1997) چهار منبع برای اطلاعات خودکارآمدی مطرح میکند: (1) عملکرد قبلی 5 (2) الگوسازی جانشینی 6 ، (3) متقاعد - learned helplessness - self-efficacy - Schunk - Bandura - past performance - vicarious modeling سازی کلامی 1 و (4) برانگیختگی هیجانی-فیزیولوژیکی 2 .
و افرادی که اضطراب بالا دارند از موقعیتهای - verbal persuasion - emotional-physiological arousal - mathematics anxiety - Pajares & Kranzler - Collins - Putwain - Bembenutty - Cassady & Johnson - Wong آرامتر 1 آزمون فایده میبرند.
تحقیقات نشان میدهند - relaxed - Altermatt & Kim - Lynch - Lowe & Reynolds - Gravel - Aschcraft & Kirt - Tobias & Weisbrod - Resnick, Viehe, & Segal که اضطراب ریاضی میتواند عملکرد ریاضی دانشآموزان را تحت تأثیر قرار دهد (دارک 1 ، 1988؛ بتز 2 ، 1978) و متقابلا عملکرد ریاضی نیز میتواند باعث اضطراب ریاضی فراگیران شود.
با توجه به مطالب ذکر شده هدف این پژوهش آزمایش برازندگی مدل پیشنهادی (نمودار 1)، نقش جهتگیریهای هدفی (هدف تبحرگرا، هدف تبحرگریز، هدف عملکردگرا و هدف عملکردگریز) و اضطراب ریاضی بر عملکرد ریاضی، با میانجیگری خودکارآمدی، در دانشآموزان سال دوم دبیرستانهای شهر تهران و تعیین اثر هر یک از مسیرهای مفروض میباشد.
در مطالعهای که توسط محسنپور - Wolters - Middleton & Midgley - Greene - Krejcie-Morgan (1384) صورت گرفت ضریب پایایی این مقیاس با استفاده از روش آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد.