چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی ارتباط بین عدالت سازمانی ادراکشده، پایبندی به قراردادهای روانشناختی و رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران میباشد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران در سال تحصیلی 92ـ91 (بالغ بر 1528 نفر) و نمونۀ آماری آن نیز 314 نفر انتخاب شد. نتایج نشان داد بین عدالت سازمانی ادراکشده در هر سه بعد توزیعی، رویهای و تعاملی و نیز بین پایبندی به قراردادهای روانشناختی در هر دو بعد تبادلی و رابطهای با رفتارهای شهروندی سازمانی معطوف به همکاران و سازمان رابطۀ معناداری وجود دارد. همچنین، از بین ابعاد عدالت سازمانی، عدالت توزیعی و تعاملی بهطور معناداری قابلیت پیشبینی برای پایبندی به قراردادهای روانشناختی داشتند. علاوهبراین، پایبندی به قراردادهای روانشناختی تبادلی، عدالت توزیعی و عدالت تعاملی 86/49% از واریانس رفتار شهروندی سازمانی را تبیین میکند. پیشنهاد میشود عدالت سازمانی و پایبندی به قراردادهای روانشناختی بهعنوان پیشبینهای مهم رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیتبدنی شهرستانهای استان تهران مدنظر مسئولان این سازمان قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
"ازسویدیگر، گست 6 (2002) بر این باور است که قراردادهای روانشناختی براساس احساس Barnard Psychological Contract Shein Neihoff & Moorman Organ Geust کارفرمایان و کارمندان از اعتماد و عدالت سازمانی شکل میگیرد و این سازه نیز به رفتار شهروندی سازمانی مناسبتر میانجامد (مورکزی 1 ، 2005، 4).
جدول 3ـ نتایج تحلیل رگرسیون همزمان برای قابلیت پیشبینی قراردادهای روانشناختی ردیف متغیرهای پیشبین B SE β t P R R2 SE F P 1 متغیر ثابت 312/17 442/1 271/13 000/0 2 عدالت توزیعی 718/0 081/0 316/0 159/8 000/0 681/0 47/0 762/4 21/48 000/0 3 عدالت رویهای 069/0 08/0 081/0 175/0 161/0 4 عدالت تعاملی 161/0 072/0 254/0 772/2 027/0 بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر نشان داد که میان ادارک از عدالت سازمانی و پایبندی به قراردادهای روانشناختی با رفتارهای شهروندی سازمانی معلمان تربیتبدنی ادارات آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران رابطۀ معناداری وجود دارد (01/0P≤) و پایبندی به قراردادهای روانشناختی (251/0 β=) و عدالت سازمانی ادراکشده (522/0β=)، 49 درصد از واریانس رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیتبدنی سازمان مذکور را بهصورت معناداری تبیین میکنند.
براساس یافتههای این پژوهش پیشنهاد میشود مدیران ادارات کل آموزشوپرورش و بهویژه مسئولان تربیتبدنی ادارات شهرستانهای استان تهران با ایجاد نظامهای عادلانۀ جبران خدمت در سازمان (همانند پرداخت براساس عملکرد، ارائۀ پاداش بر مبنای عملکرد و شایستگی افراد و نیز متناسببودن پیامدها با مسئولیتها و عملکرد افراد) در جهت درک عدالت توزیعی و بهدنبال آن، درک پایبندی به قراردادهای روانشناختی مبادلهای و درنتیجه، بروز رفتارهای شهروندی سازمانی گام بردارند."