چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر انواع خلق بر یادگیری حرکتی پنهان در افراد همگون با اضطراب صفتی پایین بود. نمونة پژوهش حاضر شامل 75 دانشجوی مرد داوطلب از دانشگاه خوارزمی با اضطراب صفتی پایین بود که به شکل تصادفی به سه گروه خلق مثبت، منفی و خنثی تقسیم شدند. در ابتدا همه شرکت کنندگان با استفاده از تصاویر عاطفی در معرض القاء خلق مثبت، منفی و خنثی قرار گرفتند و بعد از آن تکلیف ردیابی آینه را طی یک بلوک 10 کوششی تمرین کردند. آزمون یادداری شامل چهار کوشش از همان تکلیف بود. نتایج نشان داد در زمان یادداری گروه خلق مثبت نسبت به دو گروه دیگر زمان اجرای بهتر و خطای کمتری دارد. در این پژوهش نقش تعدیل کنندة هیجان در حافظة حرکتی پنهان به تایید رسید و مشخص شد افراد با اضطراب صفتی پایین از خلق مثبت بهرة بیشتری در شرایط یادگیری می برند.
خلاصه ماشینی:
"این اطلاعات مدارک جذابی را فراهم می سازد که هیجان می تواند به مانند حافظة اخباری، سیستم های Davids Wulf McGaugh Emotional Enhancement of Memory Cahill & McGaugh, Chauveau Weather Prediction Task Steidl حامی یادگیری حرکتی پنهان را تعدیل کند.
در حالی که در مطالعة استیدل و همکاران (2011) اثر هر دو نوع هیجان مثبت و منفی در ارتقاء هیجانی حافظة پنهان تأیید شده است، اما در مطالعه جوادی و همکاران (2010) و پرتز 2 و همکاران (2010)، با استفاده از تکلیف ردیابی آینه و زمان واکنش زنجیرهای 3 بر روی دانشجویان، صرفا اثر تسهیل کنندة خلق منفی بر یادگیری گزارش شده است.
در پژوهشهای مربوط به یادگیری حرکتی مانند بازخورد خودکنترل (بکومز 13 و همکاران، 2012)، یادگیری تکلیف دوگانه رقابتی Adolf Pretz Serial Reaction Time Jones Junchen Shang Richard Rusting Curtiss Gotlib Joormann Weinberg & Gould Schmidt & Wrisberg Bokums (موری و جانل 1 ، 2003) و تکلیف هدف گزینی (کالوو 2 و همکاران، 1990) به نقش تعیین کنندة این متغیر در اجرا و یادگیری اشاره شده است و مهم ترین عامل تعیین کنندة واکنش افراد به هیجان را اضطراب صفتی و شرایط آزمون دانسته اند.
بر همین مبنا هدف اصلی تحقیق حاضر آزمون این موضوع است که شرایط خلق ساز متفاوت قبل از اکتساب چه تأثیری بر یادداری تأخیری تکلیف ردیابی آیینه به عنوان یک تکلیف حرکتی پنهان در افراد همگن با اضطراب صفتی پایین دارد.
بر اساس یافته های این پژوهش میتوان نتیجه گرفت افراد با اضطراب صفتی پایینی که تحت تأثیر القای خلق مثبت در ابتدای اکتساب قرار می گیرند، عملکرد بهتری در یادگیری حرکتی پنهان دارند."