چکیده:
« آیين نامه ی داخلي مجلس »از حيث بایسته های حاكم بر محتوای احكام مندرج در آن حائز اهميت
است. قانون آیين نامه ی داخلي مجلس حاوی احكام متعددی است كه در خصوص وجه مشترك و
چه احكامي - « تعيين عناصر ماهوی ذاتي آنها اختلاف نظر وجود دارد. این سؤال مطرح است كه
برای پاسخ به این - »؟ ماهيت آیيننامهای دارند؟ عناصر ذاتي ماهوی احكام آیيننامهای چيست
پرسش، با استفاده از منابع كتابخانهای و بررسي موردی نظرهای شورای نگهبان و مفاد قانون
مزبور، از روش تحليلي انتقادی استفاده ميكنيم. براساس نتایج این پژوهش، احكامي آیيننامهای -
هستند كه یا ارتباط مستقيم و موثقي با نحوه و آیين اعمال صلاحيت مجلس مانند نحوهی تصویب
طرحها و لوایح قانوني )موضوع اصل 56 (، ترتيب انتخاب رئيس و هيأت رئيسه ی مجلس،
صلاحيت كميسيونهای داخلي مجلس، امور مربوط به مذاكرات )موضوع اصل 55 (؛ یا ارتباط
مستقيم و موثقي با سازماندهي داخلي مجلس مانند تعداد، انواع و تركيب كميسيونهای داخلي
مذكور در اصل 55 داشته باشند؛ نه اینكه راجع به نحوهی اعمال صلاحيت سایر مراجع مصرح در
قانون اساسي مانند شورای نگهبان باشند. این معيار بایستهمحور است كه در قانون آیين نامه ی
داخلي مجلس به صورت كامل لحاظ نشده است.
“Standing Order of the Assembly” is important in terms of the ruling requirements on the contents of the rules set forth in it. The law of the standing order has various rules in which there are some disagreements regarding their common aspect and determination of their substantive components. The issue is to determine which rules have the nature of standing order and what the substantive components of such rules are. This article seeks to respond this question with a critical-analytic method while using library resources and case study of the Guardian Council’s decisions and that aforesaid law. The results of this study indicate the rules with the nature of standing order are those with direct and reliable connection regarding the procedure of exercising the jurisdiction of the Assembly، like the procedure of ratifying the government bills and proposals (provided in principle 65)، election procedure of the speaker and presidential board of the Assembly، competence of internal commissions of the Assembly، issues linked with debates (provided in principle 66)، and those with direct and reliable connection to the internal organization of the Assembly such as the number، types and combination of aforesaid internal commissions provided in principle 66. These rules shouldn’t be related to the procedure of exercising the jurisdiction of other institutions like the Guardian Council. This criterion is required-oriented which isn’t completely considered in law of standing order of the Assembly.