چکیده:
دادههای این تحقیق با استفاده از روش کمی و پیمایشی در بین 384 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای اهواز (شهید چمران، علوم پزشکی، پیام نور و آزاد اسلامی) در بهار 1386 جمعآوری شده است. نتایج حاصل نشان از معنادار بودن بعد فرهنگی جهانی شدن در متغیرهای: 1- آگاهی از وقایع جهان، 2- ارتباط با خارج از کشور، 3- استفاده از اینترنت، 4- استفاده از مجلات خارجی و 5- تماشای فیلمهای سینمایی خارجی؛ با متغیر هویت قومی داشته است. با این حال، رابطة متغیرهای استفاده از ماهواره و استفاده از رادیوهای فارسی زبان بیگانه با هویت قومی مورد تایید قرار نگرفته است. بنابراین، میتوان چنین نتیجهگیری کرد که برخی از شاخصهای بعد فرهنگی جهانی شدن تاثیر مثبتی بر هویت قومی دانشجویان عرب دارد. اما متغیرهایی چون استفاده از رادیوهای فارسی زبان بیگانه و استفاده از ماهواره، ارتباط معناداری با هویت قومی از خود نشان نداده است. این عدم تایید رابطهها را میتوان چنین تحلیل کرد که مولفههای جهانی شدن در میان اعراب از طریق زبان فارسی (رادیوهای فارسی زبان بیگانه) منتقل نمیشود. در مورد استفاده از ماهواره نیز چنین است. به عبارتی میتوان چنین گفت که استفاده کردن و نکردن از ماهواره، ارتباط معناداری با هویت قومی دانشجویان عرب ندارد.
خلاصه ماشینی:
تأثیر بعد فرهنگی جهانی شدن بر هویت قومی (مطالعة موردی: دانشجویان عرب دانشگاههای اهواز) دکتر عبدالرضا نواح 1 سید مجتبی تقوینسب 2 حسین قائمیفر 3 چکیده: دادههای این تحقیق با استفاده از روش کمی و پیمایشی در بین 384 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای اهواز (شهید چمران، علوم پزشکی، پیام نور و آزاد اسلامی) در بهار 1386 جمعآوری شده است.
نتایج حاصل نشان از معنادار بودن بعد فرهنگی جهانی شدن در متغیرهای: 1- آگاهی از وقایع جهان، 2- ارتباط با خارج از کشور، 3- استفاده از اینترنت، 4- استفاده از مجلات خارجی و 5- تماشای فیلمهای سینمایی خارجی؛ با متغیر هویت قومی داشته است.
در این تحقیق جهانی شدن چنین تعریف میشود « جهانی شدن، فرآیندی است نسبتا طبیعی که در حوزههای فرهنگ، اقتصاد، سیاست و اجتماع در سرتاسر جهان به وقوع پیوسته و در حال تکمیل شدن است، جهانی شدن در حوزهی فرهنگ به اشاعة مؤلفههای فرهنگ لیبرالیسم و پیشرفت در حوزهی فناوری اطلاعات و به ویژه عمومیت استفاده از وسایل ارتباط جمعی، اشاره دارد؛ در حوزهی اقتصاد، جهانی شدن، همان جهانی شدن مناسبات اقتصاد آزاد یا سرمایهداری است؛ در حوزهی سیاست، جهانی شدن به پر رنگ شدن نقش سازمانهای بینالمللی به ویژه سازمان ملل در جهان و تصمیمگیری مشترک دولتها از طرفی و از طرف دیگر به مفهوم دموکراسی در کشورها، به صورتی که بتوان به وسیلة آن مقامات عالی رتبهی کشور را مردم تعیین کنند، اطلاق میشود؛ و بالاخره جهانی شدن در حوزهی اجتماعی، به معنی وابستگی بیشتر مردم دنیا به هم، فرآیند تفکیک اجتماعی و فرو ریختن مفاهیمی از قبیل ملت، نژاد، قومیت و...