چکیده:
این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر خرابکاری دانشآموزان در بین 400 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطهی شهرستان رامهرمز، با رویکرد کمی و بصورت پیمایشی صورت گرفته است. چارچوب نظری این تحقیق، نظریههای ساترلند، هیرشی و کوهن میباشد. بر این اساس نه فرضیه ساخته شد و ارتباط آنها با شدت خرابکاری مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل دو متغیر دادهها نشان از معنادار بودن متغیرهای درآمد خانواده، تحصیلات والدین، کینهورزی، لذتجویی، پیوند عاطفی با اعضای خانواده و معاشرت با دوستان بزهکار با متغیر وابسته (خرابکاری) داشت. اما ارتباط متغیرهای جنس، شخصیت مقتدر در خانواده و جلب توجه دیگران با خرابکاری مورد تایید قرار نگرفته است. بنابراین، یافتههای این تحقیق نشان از قدرت تبیین نظریههای ساترلند، هیرشی و به ویژه کوهن برای خرابکاری دانشآموزان در جامعهی مورد نظر داشته است
خلاصه ماشینی:
بنابراین، یافتههای این تحقیق نشان از قدرت تبیین نظریههای ساترلند، هیرشی و به ویژه کوهن برای خرابکاری دانشآموزان در جامعهی مورد نظر داشته است .
اما همانگونه که کوهن 7 گفته است، بزهکاری پسران غیر سودجویانه است، اینان به دلیل احتیاج و مشوقهای مالی سرقت نمیکنند، بلکه عمدتا به خاطر سرگرمی دست به این کار میزنند social deviance delinquency crime Shoemaker vandalism Buck Cohen (کوهن، 1955: 126).
در این تحقیق، خرابکاری دانشآموزان به عنوان یک مسألهی اجتماعی در نظر گرفته شده است و عوامل مؤثر بر آن با توجه به نظریههای سطح خرد جامعه شناسی مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین شخصی که قبلا در زمینهی جرم آموزشی ندیده، مبدع رفتار مجرمانه نمیشود؛ Ball McCorry Albert Cohen Edwin Sutherland Travis Hirschi 2- رفتار مجرمانه در جریان کنش متقابل با دیگران در یک فرآیند ارتباط آموخته میشود؛ 3- بخش اصولی یادگیری رفتار مجرمانه در درون گروههای شخصی صمیمی اتفاق میافتد؛ 4- زمانی که رفتار مجرمانه آموخته میشود این آموزش شامل: الف) تکنیکهای ارتکاب جرمی که در برخی اوقات خیلی پیچیده و در برخی اوقات بسیار ساده است، ب) گرایشهای ویژه، انگیزه، تمایلها، عقلانی شدن و گرایشها میباشد؛ 5- جهت ویژهی انگیزهها و تمایلات به وسیلهی تعاریف موافق یا مخالف قواعد جهانی آموخته میشود؛ 6- یک نفر بزهکار میشود، زیرا تعاریف موافق قانون شکنی بر تعاریف مخالف قانون شکنی بیشتر است.
بر اساس سه نظریهی فوق متغیرهای معاشرت با دوستان بزهکار، پیوند عاطفی با اعضای خانواده، شخصیت مقتدر در خانواده، کینهورزی، لذتجویی، جلب توجه دیگران استنتاج شدند و به همراه متغیرهای جنس، درآمد خانواده، تحصیلات والدین در بررسی اخیر رابطهی آنها با خرابکاری مورد ارزیابی قرار گرفته است.