چکیده:
در این مقاله، با توجه به نقش منابع انسانی در مدیریت دانش به ارتباط سامانههای انگیزشی مانند حقوق و دستمزد در ارتقای دانش و لیاقت کارکنان پرداخته شده است. براین اساس، به طرحهای پرداخت حقوق افزایشی بهعنوان تحولی در طرحهای سنتی پرداخت حقوق اشاره میشود؛ این طرحها، با توجه به عملکرد تعیینشده در حوزهی فعالیتهای موجود، حقوق مکفی را به کارکنان پرداخت نموده که با سه رویکرد «سنتی، دانشی، لیاقتی» در سازمانهای مختلف قابل اجراست. حقوق دانشی و حقوق لیاقتی – در مقایسه با حقوق سنتی- در سازمانهای دانشمحور رواج بیشتری دارند که در این مقاله مبانی نظری و اجرایی آنها تشریح و بررسی شده است. همچنین، شرایط استقرار، نحوهی طراحی و پیادهسازی حقوق دانشی و نتایج بهکارگیری آنها، الگوسازی شده و مورد تحلیل قرار گرفته است. برای همانندسازی با شرایط واقعی نیز مثال کاربردی از طراحی و پیادهسازی حقوق دانشی در یک کارخانهی تولیدی، الگوسازی و ارایه شده است. به نظر میرسد الگوسازی مناسب پرداخت حقوق، در کنار سایر مولفههای الزامی مدیریت دانش، کلید اصلی خلق، گردآوری، اشاعه و تسهیم دانش با هدف ارتقای عملکرد و یادگیری کارکنان باشد.
خلاصه ماشینی:
الگوی پرداخت حقوق کارکنان در سازمانهای دانشی حسن صراف جوشقانی حمیدرضا قربانزاده کریمی تاریخ دریافت: 17/07/92 تاریخ پذیرش: 28/11/92 چکیده در این مقاله، با توجه به نقش منابع انسانی در مدیریت دانش به ارتباط سامانههای انگیزشی مانند حقوق و دستمزد در ارتقای دانش و لیاقت کارکنان پرداخته شده است.
خطر از دست رفتن دانش سازمانی و خبرگی بهواسطهی ترک خدمت کارکنان بههمین خاطر، حرکت بهسمت سازمانهای دانشی درمراحل زیر خلاصه شده است (محمدی و خانلری و سبحانی، 2009) : - پشتیبانی از تغییر با استقرار سامانههای پرداخت پاداش - ارایهی مزایا با حصول اطمینان از تغییرات - ارتقای کار گروهی همراه با تمرکزگرایی و رسمیتگرایی - برقراری زیرساختهای اطلاعاتی و مهارتی لازم بهطور کلی، حقوق کارکنان، جزء اصلی سامانههای پرداخت بهشمار میرود و شامل وجه نقدی است که متناسب با جایگاه کاری کارکنان (ساعتی یا ماهانه) پرداخت میشود.
نرخ پرداخت حقوق در طبقات دانشی کارکنان مؤسسه Y طیف اصلی دانش پایه و مقدماتی A دانش تخصصی و فنی B دانش سازمانی و گروهی C دانش مدیریتی D خرد و بینش E طبقهی فرعی متصدی (کاردان) کارشناس (متصدی فنی) کارشناس ارشد (متصدی ارشد) کارشناس خبره (متصدی خبره) کارشناس عالی )متصدی عالی( سرپرست (کارشناس مسئول) سرپرست ارشد (رییس) مدیر عملیاتی مدیر میانی مدیر ارشد مدیرعامل مدیرعامل و رئیس هیئت امنا ضریب افزایشی 1 1.
Working Knowledge: How Organization Manage What The Know.
org/wiki/Knowledge_management, (accessed date 2012) http://www.