چکیده:
چامسکی (۱۹۹۵) به پیروی از لارسن (۱۹۸۸، ۱۹۹۰) تحلیل پوسته ای گروه فعلی را در خصوص چگونگی اشتقاق نحوی ساخت های فعلی چند متممی مطرح کرده است. بر اساس این تحلیل، ترکیب سازه ای گروه فعلی از: (الف) گروه فعلی هسته ای درونی با هسته فعل واژگانی و (ب) گروه فعلی پوسته ای بیرونی با هسته فعل سبک انتزاعی و تعبیری سببی یا عامل گری تشکیل می شود. در این مقاله شیوه اشتقاق نحوی برخی از ساخت های فعلی زبان فارسی شامل گزاره های سببی، گزاره های دارای فعل متعدی دو مفعولی با متمم های گروهی و گزاره های دارای فعل متعدی دو مفعولی با بند متممی بر پایه تحلیل پوسته ای گروه فعلی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. تحلیل پوسته ای این دسته از گروه های فعلی نشان می دهد که اشتقاق این گونه ساخت های نحوی، ضمن تبعیت از فرضیه اعطای نقش معنایی یکسان، تحت تاثیر دیگر اصول و عملیات نحوی مطرح در برنامه کمینه گرا از قبیل گزینش، ادغام، اصل هسته و اصل ترکیب دوتایی نیز قرار دارد و این ساخت های نحوی می توانند به عنوان فرافکنی های دو جزیی متشکل از گروه فعلی هسته ای درونی و گروه فعلی پوسته ای بیرونی توجیه و بر اساس مبانی و اصول کمینه گرایی مشتق شوند.
خلاصه ماشینی:
«رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی » به مثابه نوعی از تحقیقات اجتماعی انتقادی است که بطور کلی نظریه و شیوه هایی را فراهم می آورد که برای مطالعات تجربی در روابط بین گفتمانی ، اجتماعی و مباحث فرهنگی در قلمروهای اجتماعی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
فرکلاف معتقد است که این کتاب بخشی از پروژه ای بزرگ است و در حقیقت مانیفیست کوتاهی است برای «تحلیل گفتمان انتقادی » و با داده های زبانی واقعی منبع قابل اعتمادی برای پژوهشگران و دانشجویان فراهم می آورد.
فرکلاف معتقد است که این کتاب به نحوی گسترش آثار دیگر او، در جهت تحلیل های دقیق تر و جزئی تر زبانی متن هاست .
وی بر این عقیده است که از یک طرف ، هرگونه تحلیل متن در جهت مسائل مربوط به اجتماع باید با پرسش های نظری درباره گفتمان همراه باشد (مانند اثرات ضمنی و ساختاری جامعه بر گفتمان ) و از طرف دیگر نمی توان بدون توجه به رویدادهای کلامی و نوشتاری مردم ، درک درستی از اثرات اجتماعی گفتمان به دست داد.
وی این کتاب را صرفا اثر دیگری در زمینه تجزیه وتحلیل زبانی نمی داند، بلکه آن را بخشی از یک برنامه ریزی وسیع در زمینه تحلیل گفتمان انتقادی می داند که می تواند به عنوان منبعی برای تحقیقات علوم اجتماعی سودمند واقع شود.
این فصل برای تجزیه و تحلیل های گفتمان (و البته متن ) ابزار نظری بسیار مناسبی به دست می دهد که نسبت به آثار پیشین فرکلاف بسیار نظام مندتر شده است .