خلاصه ماشینی:
"رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی با روش های تحلیلی خود می تواند روابط قدرت پنهان در این نوع گفتمان ها را آشکار سازد و توازن نوینی را که در جهان اقتصادی/سیاسی به وجود آمده، مورد بررسی قرار دهد.
وی در این اثر سعی دارد با ارائة ترکیبی خلاق از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی و قرائتی از رویکرد اقتصاد سیاسی /فرهنگی (که مدعی است نظام های اقتصادی به لحاظ سیاسی تثبیت شده اند و هردو ابژه دارای ساختاری اجتماعی اند) نظریة جدیدی بر اساس رابطة جهانی شدن و گفتمان عرضه نموده و آن را گسترش دهد.
به طور مثال رجال سیاسی کشور رومانی که پیش از این دارای ساختار اقتصاد سوسیالیستی ، و تا سال ١٩٨٩ دارای نظام تک حزبی بود، اکنون تحت تأثیر نظام سرمایه داری کشورهای اتحادیة اروپا، از "اقتصاد جهانی " و واژه های قرضی همچون branding, marketing, outsourcing استفاده می کنند که این اصطلاحات با اضافه کردن پسوند ul– (مانند the در زبان انگلیسی ) وارد زبان رومانیایی شده اند.
فرکلاف در این فصل به ادامة بحث فصل قبل می پردازد و اهمیت رسانه های عمومی را در فرآیند درجه بندی مجدد کشور رومانی بررسی می کند که وجود این فرآیندها بستگی به انتشار گفتمان ها، ایده ها، فعالیت ها و ارزش ها دارد که چگونه توسط رسانه ها مشروعیت می یابند.
آنچه که استگر (٢٠٠٥) جهانی شدن می نامد، مبنای نظری این کتاب است و فرکلاف سعی دارد که با استفاده از مثال هایی در گفتمان کشورهایی همانند امریکا، آسیا،کشورهای اروپای غربی و کشورهای تازه پذیرفته شده در اتحادیة اروپا مانند رومانی ، مجارستان نظریه خود را تحکیم بخشد."