چکیده:
مقدمه: فرآیند کارآفرین شدن دانشگاه ها به منظور تضمین توسعه دانشگاه و جامعه اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در کارآفرین شدن دانشگاه های علوم پزشکی در نظام آموزش عالی ایران انجام شد.
روش پژوهش: این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل صاحبان فرآیند کارآفرینی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال های 94-1393 بود (497=N). نمونه آماری، بر اساس جدول مورگان 217 نفر بود که به شیوه نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه پژوهش گر ساخته با ضریب آلفای کرونباخ 93/0 استفاده شد. داده های آماری پس از گردآوری با روش «تحلیل عاملی اکتشافی» تحلیل گردید.
یافته ها: از دیدگاه صاحبان فرآیند 9 عامل در کارآفرین شدن دانشگاه ها موثرند که در مجموع 658/54 درصد از کل واریانس داده ها را تبیین می نمود. بیشترین قدرت تبیین معادل 08/12 درصد از کل واریانس داده ها مربوط به عامل اول (مد نظر قرار دادن کارآفرینی به عنوان اولویت استراتژیک دانشگاه) و کمترین قدرت تبیین معادل 934/1درصد از کل واریانس داده ها مربوط به عامل نهم (برنامه ریزی درسی دانشگاهی) بود.
نتیجه گیری:کارآفرین شدن دانشگاه های علوم پزشکی نیاز به برنامه ریزی و مدیریت عوامل شناسایی شده به خصوص در زمینه اولویت های استراتژیک دارد.مقدمه: فرآیند کارآفرین شدن دانشگاهها به منظور تضمین توسعه دانشگاه و جامعه اجتناب ناپذیر است. پژوهش حاضربا هدف شناسایی عوامل موثر در کارآفرین شدن دانشگاه های علوم پزشکی در نظام آموزش عالی ایران انجام شد.
Introduction: The process of transformation to entrepreneurial universities is necessary and inevitable in order to ensure the development of university and society as whole.This study was conducted to determine Factors Affecting the transformation of Medical Sciences Universities into entrepreneurial universities in Iranian Higher Education System
Methods: This study was descriptive survey. The population included all Entrepreneurship process owners at the medical sciences university’s during 2014-2015(N=497). The sample، according to Morgan 217 students، who were selected by stratified sampling. In order to collect data questionnaire with Cronbach's alpha coefficient was used 0.93. After data collection، statistical data "Exploratory Factor analysis" was used.
Results: Results showed that the participants believed nine factors were affecting becoming Entrepreneurial Universities at Medical Sciences Universities. These nine factors explained 54.658% percent of the total variance. Most power equivalent to 12.08% of the total variance explained by the first factor (considering entrepreneurship as a strategic priority for the University) and the lowest power equivalent to 1.934% of the total variance explained by the ninth factor (academic curriculum planning)، respectively.
Conclusion: Entrepreneur medical universities need to plan and manage the factors identified especially in terms of strategic priorities.
خلاصه ماشینی:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر در کارآفرین شدن دانشگاههای علوم پزشکی در نظام آموزش عالی ایران انجام شد.
دانشگاه کارآفرین؛ آموزش عالی؛ علوم پزشکی، ایران مقدمه ماموریت یا رسالت دانشگاه در گذشته شاملآموزش وquot;پژوهش بود که امروزه با توجه به تحولات جهانی و تغییر در روابط بین سه عملگر اصلی در سیستمهای ملی نوآوری (صنعت، دولت، دانشگاه)، رسالت سومی نیز به عهده دانشگاهها نهاده شده است و آن همان کارآفرینی دانشگاهی و مشارکت در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع است]1[.
با وجود آن که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از اواخر سال 84 با تاکید بر اجرای طرحquot;کاراد در دانشگاههای علوم پزشکی کشور به کارآفرین شدن این دانشگاهها اهمیت داده و هیأت محترم وزیران نیز با تصویب و تأکید بر اجرای مصوبه شماره 50876/ت 33913/ه مورخ 25/8/84 موجودیت یافتن دفاتر کارآفرینی در دانشگاههای علوم پزشکی را مد نظر قرار داده است.
اگر چه تحقیقات مختلفی در خصوص دانشگاه کارآفرین، عوامل و عناصر تشکیلدهنده آن انجام شده، با این وجود به ندرت تحقیقی را میتوان یافت که به طورمنسجم به شناسایی عوامل موثر بر کارآفرین شدن دانشگاههای علوم پزشکی کشور پرداخته باشد.
بنابراین دانشگاههای علوم پزشکی کشور با ترویج روحیه و فرهنگ کارآفرینی (عامل پنجم) میتوانند نگرش دانشجویان، اساتید و کارکنان را نسبت به نقش و رسالت جدید دانشگاه (کارآفرین شدن) تغییر دهند.
Entrepreneurial university conceptualization: case of developing countries, Global Business and Management Research: An International Journal, 2012; 4(2): 193-204.
4- Guerrero-Cano M, Kirby d, and Urbano D.
Toward a Systematic Framework for an Entrepreneurial University: a Study in Iranian Context with an IPOO Model, Global Business and Management Research, 2011; 3(1): 30-37.
Higher Education Excellence and Local Economic Development: The Case of the Entrepreneurial University of Twente.