چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی ارتباط میان بیش اعتمادی مدیران و بیش نمایی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. دوره زمانی تحقیق از سال 1382 تا 1392 مورد بررسی قرار گرفت. مبانی نظری پژوهش از طریق مطالعات کتابخانه ای و تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها با استفاده از رگرسیون چند متغیره لاجستیک باینری انجام شد. نتایج این پژوهش نشان داد هر چه بیش اعتمادی مدیران افزایش یابد، در آن صورت مدیریت سود از توع حداکثر سازی سود افزایش می یابد. هم چنین نتایج بیانگر آن است که رابطه ای منفی و معنی دار بین نسبت بدهی و اندازه شرکت با مدیریت سود از نوع حداکثر سازی سود وجود دارد.
The main objective of this study is to investigate the relationship between earnings management and managerial overconfidence in listed firms on the Tehran Stock Exchange. This study has attempted to answer the question as to whether that overconfidence from the chief executive officer can impact firm's earnings management. To answer the question of this study، we have investigated 915 year-firm observations from listed firms on Tehran Stock Exchange from 2004-2014. Data analysis and hypothesis testing was performed by using binary logistic regression. The results confirmed that as managerial overconfidence increased، then the earnings overstatement will increases. In addition، the results indicated that there is a significant and negative correlation between debt ratio and size of the firms with maximization of earnings management.
خلاصه ماشینی:
این مقاله نشان میدهد بیش نمایی سود توسط مدیران در دو دیدگاه فرصت طلبانه و کارایی میتواند تحت تاثیر انگیزه رفتاری بیش اعتمادی مدیریت باشد.
اهمیت این پژوهش در این است که به دانشجویان، استادان رشته های مالی و حسابداری، سرمایه گذاران و قانون گذران بازار سرمایه نشان خواهد داد که بیش اعتمادی مدیر تا چه اندازه میتواند محرک مدیریت سود از نوع بیش نمایی شود.
از این رو، پرسش اصلی این پژوهش آن است که چه رابطه ای میان بیش نمایی سود و بیش اعتمادی مدیران در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار وجود دارد.
نتایج تحقیق آن ها نشان داد رابطه ای مثبت میان بیش اعتمادی و بیش نمایی سود وجود دارد (Berry-Stolzle et al.
پرزلی و ابوتPresley and Abbott (2013) در پژوهشی درباره بیش اعتمادی و تجدید ارائه صورت های مالی نشان دادند که رابطه ای مثبت میان این دو متغیر وجود دارد.
جدول شماره 3– خودهمبستگی میان متغیرهای مستقل رجوع شود به تصویر صفحه 2- 7- نتیجهگیری و بحث این پژوهش ارتباط میان بیش اعتمادی مدیر و بیش نمایی سود که از طریق مدل های مدیریت سود قابل اندازه گیری است، مورد مطالعه قرار میدهد.
نتایج این پژوهش نشان داد میان بیش اعتمادی مدیر و بیش نمایی سود رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد.
همچنین سایر یافته های این پژوهش نشان داد رابطه ای منفی و معنی دار میان متغیرهای نسبت بدهی و اندازه شرکت، با مدیریت سود از نوع حداکثر سازی سود وجود دارد.
,(2015) Managerial Overconfidence and Earnings Management,Working paper, http://www.
, (2015) Managerial overconfidence and audit fees, Journal of Contemporary Accounting Economics , Volume 11, Issue 2, PP.