چکیده:
گردشگری پزشکی به پدیده بین المللی سفر شخصی که؛ اغلب گردشگران مسافتهای طولانی را برای دسترسی به خدمات بهداشتی- درمانی که به علت هزینههای بالا، انتظارهای طولانی مدت، فقدان بیمهها، محدودیت استفاده از خدمات و عدم دسترسی به خدمات درمانی در مبدا طی میکنند، اطلاق میشود. بسیاری از کشورها هم اکنون در حال ایجاد طرحهای کاربردی و قانونی خدمات رسانی و برنامه ریزی برای توسعه این صنعت هستند. اما ارزان بودن قیمت خدمات پزشکی ایران نسبت به سایر کشورهای جهان، کیفیت مناسب و برابری آن باجدیدترین شیوه های علم طب درجهان ازمهم ترین دلایلی است که می تواندگردشگری پزشکی رادرایران رونق دهد. به همین منظور پژوهش حاضر درصدد است تا با استفاده از رویکردی تلفیقی از تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره در محیط فازی نظیر دیمتل فازی(FDEMATEL)، فرایندتحلیل شبک های فازی(FANP) و فرایندتحلیل سلسله مراتبی(AHP) و با تلفیق آن ها در مدل استراتژیک SWOT، به تدوین و اولویت بندی راهبردهای توسعه گردشگری پزشکی در کلانشهر شیراز بپردازد. درراستای دستیابی به این هدف ضمن مروری جامع برادبیات موضوع مرتبط باپژوهش حاضرازنظرات تعداد20نفرازکارشناسان وخبرگان گردشگری پزشکی استفاده شده است. یافته های حاصل از تلفیق تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره در محیط فازی با مدل SWOT، نشان داد که بین نتایج دو روش استفاده شده در این پژوهش، یعنی رویکرد تلفیقی ANP و DEMATEL فازی و رویکرد AHP، در خصوص اولویت بندی عوامل هر یک از ابعاد SOWT و رتبه بندی مولفه های استراتژی ها اختلاف وجود دارد، اما در خصوص اولویت بندی استراتژی ها اگر چه بین وزن دو روش اختلاف وجود دارد اما اولویت بندی دو روش یکسان است؛ به طوری که در هر دو روش، استراتژی تهاجمی(SO) به عنوان اولویت نخست و استراتژی های تنوع(ST)، تدافعی(WT) و بازنگری(WO) به ترتیب در اولویت های بعدی قرار می گیرند.
Medical tourism refers to an international phenomenon of an individual’s travel in which most tourists travel long to access to treatment-therapeutic services who because of high cost، long waits، lacking in insurance، and use of services and lack of access to health services in the destination. This industry، now، by making 60 billion dollars annually in international level، has been introduced as one the profitable. the objective of the present study is to develop and prioritize the strategies of developing medical tourism in Shiraz Metropolis. to analyze the data، Fuzzy Decision Making Trial and Evaluation (FDEMATEL)، Fuzzy Analytic Network Process (FANP)، and Analytical Hierarchy Process (AHP) and by integrating them in the SWOT model were used. the results indicate that regarding the prioritization of strategies، although there is a difference between the weights of the two methods، prioritizing the two methods is the same، in such a way that the priority of strategies in both methods are as follows:
Offensive Strategy (SO) Diversification Strategy (ST) Defensive Strategy (WT) Restructuring Strategy (WO)
There is a difference between the results of the two methods regarding prioritizing factors of each of the strategies with the objectives. The reason of this issue is that in the integrated approach، internal relations of criteria and strategies are considered، but in AHP technique، these relations are ignored. Therefore، it can be stated that the results of the integrated approach enjoys higher level of validity. therefore، regarding the findings of the research، it is suggested that the obtained strategies from the integration of Multi-criteria decision-making techniques in fuzzy environment with SWOT respectively as: the first priority) Offensive Strategies (SO); the second priority) Diversity Strategies (ST); the third priority) Defensive Strategies (WT); and the fourth strategy) Restructuring Strategies should be placed at the head of the programs of related executive directors for developing medical tourism in Shiraz Metropolis.