چکیده:
موسیقی مردم پسند کارکردهای گوناگونی در مناسبات اجتماعی دارد. در این پژوهش سعی شده به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که آیا موسیقی مردم پسند باعـث ایجـاد و افـزایش و گسـترش سـرمایة اجتماعی می شود؟ و از طریق چه سازوکارهایی به تولید سرمایة اجتمـاعی منجـر مـی شـود؟ روش ایـن پژوهش از نوع کیفی است و از استراتژی نظریة زمینه ای (گراندد تئوری ) استفاده شده اسـت . داده هـا از طریق مصاحبة کیفی عمیق بـا هجـده دانشـجو از دانشـجویان دانشـگاه پیـام نـور پیرانشـهر بـه شـیوة نمونه گیری نظری و هدفمند جمع آوری شد. پس از انجـام دادن ایـن تعـداد مصـاحبه ، انتخـاب نمونـه و جمع آوری داده ها تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت . نتایج پژوهش نشان داد شکل گیری تصویر ذهنی مثبت افراد از جهان ، به سبب مصرف موسیقی مردم پسند، به منزلة سرمایه ای مهم ، نقش مثبتـی در مناسبات اجتماعی ایفا می کند. همچنین ، موسیقی مردم پسند، به منزلـة منبـع حمایـت اجتمـاعی و اعتمادسازی ، از طریق تلطیف فضای خانوادگی ، ایجاد و گسترش آشتی اجتماعی ، و نیز بالابردن آسـتانة صبر و تحمل اجتماعی افراد تاثیر بسزایی در ایجاد سرمایة اجتماعی دارد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش سعی شده به این پرسش اساسی پاسخ داده شود که آیا موسیقی مردم پسند باعـث ایجـاد و افـزایش و گسـترش سـرمایة اجتماعی می شود؟ و از طریق چه سازوکارهایی به تولید سرمایة اجتمـاعی منجـر مـی شـود؟ روش ایـن پژوهش از نوع کیفی است و از استراتژی نظریة زمینه ای (گراندد تئوری ) استفاده شده اسـت .
بنابراین ، در این پـژوهش سـعی شـده بـه این پرسش پاسخ داده شود که آیا موسیقی مردم پسند باعث ایجاد و افزایش سـرمایة اجتمـاعی می شود؟ و از طریق چه سازوکارهایی به سرمایة اجتماعی منجر می شود؟ پیشینة پژوهش در ایران پژوهشی که به شکل مستقیم به تعامل بـین موسـیقی مـردم پسـند و سـرمایة اجتمـاعی پرداخته باشد اندک است .
٤. صرف نظـر از نـوع موسـیقی مـردم پسـند، رهیافـت نظـری متفاوتی در تحلیل جامعه شناختی موسیقی مردم پسند وجود دارد (صمیم ، ١٣٩٢: ١١٧)؛ رهیافتی که در این پژوهش از آن استفاده شده رهیافت نظری برساخت گرا، کنش متقابل نمادین ، و نظریـة تلفیقی بوردیو است .