چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه ای هوش معنوی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی بود. بدین منظور ۲۲۰ دانشجو به شیوه تصادفی منظم انتخاب شدند تا به پرسشنامه ۲۴ سوالی هوش معنوی کینگ SISRI(کینگ ، ۲۰۰۷) که دارای چهار خرده مقیاس تفکر انتقادی وجودی (CET)، تولید معنای شخصی (PMP)، آگاهی متعالی (TA) و توسعه حالت هوشیاری (CSE) بود، پاسخ دهند. نتایج به دست آمده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تی نشان داد که هوش معنوی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری ندارد (<P)، اما در مولفه تفکر انتقادی تفاوت معناداری میان دوجنس مشاهده شد (>P) و میانگین مردان در این مولفه بالاتر از زنان بود. هم چنین تفاوت میانگین ها در مقاطع مختلف تحصیلی در هوش معنوی و مولفه های ایجاد معنای شخصی و آگاهی متعالی معنادار بود. اما در سایر مولفه های هوش معنوی تفاوت معناداری میان مقاطع مختلف تحصیلی یافت نشد. همچنین رابطه معناداری میان هوش معنوی و سن به دست نیامد.
The purpose of this study was to compare spiritual intelligence based on gender and grade among students in Amir Kabir University. Therefore، using systematic random sampling، 220 students were selected. They completed king (2007) Spiritual Intelligence Scale that contains four subscales: Critical Existential Thinking (CET)، Personal Meaning Production (PMP)، Transcendental Awareness (TA) and Conscious State Expansion (CSE). Results of multivariate analysis of variance and t-test showed that there was not any significant difference in spiritual intelligence between male and female students (P>.05). However، there was a significant difference in critical existential thinking between both group (P<.05) and male students obtained higher mean than females. Also، significant differences in spiritual intelligence and components of personal meaning as well as transcendental awareness were obtained among different grades. However، no significant relationship was found between age and spiritual intelligence.
خلاصه ماشینی:
"جدول (۷) آزمون تعقیبی توکی برای تعیین معنی داری گروه های متفاوت متغیر جایگاه iام جایگاه jام تفاوت خطای سطح فاصله اطمینان وابسته میانگین ها استاندارد معنی داری حد پایین حد بالا هوش کارشناسی ارشد -۲/۷۵ ۱/۹۳ p>۰/۰۵ -۷/۳ ۱/۸۱ معنوی دکترا *-۹/۴۳ ۳/۳۸ -۱۷/۴۳ p<۰/۰۵ -۱/۴۳ ارشد کارشناسی -۲/۷۵ ۱/۹۳ p>۰/۰۵ -۱/۸۱ ۷/۳ دکترا -۶/۶۸ ۳/۳۳ -۱۴/۵۷ p>۰/۰۵ ۱/۲ دکتری کارشناسی *۹/۴۳ ۳/۳۸ p<۰/۰۵ -۱/۴۳ ۱۷/۴۳ ارشد ۶/۶۸ ۳/۳۳ p>۰/۰۵ -۱/۲ ۱۴/۵۷ تفکر کارشناسی ارشد -۱/۰۱ ۰/۵۴ p>۰/۰۵ -۲/۳ ۰/۲۸ انتقادی دکترا -۱/۷۱ ۰/۹۵ p>۰/۰۵ -۳/۹۸ ۰/۵۵ ارشد کارشناسی ۱/۰۱ ۰/۵۴ p>۰/۰۵ -۰/۲۸ ۲/۳ دکترا -۰/۷ ۰/۹۴ p>۰/۰۵ -۲/۹۳ ۱/۵۳ دکتری کارشناسی ۱/۷۱ ۰/۹۵ p>۰/۰۵ -۰/۵۵ ۳/۹۸ ارشد ۰/۷ ۰/۹۴ p>۰/۰۵ -۱/۵۳ ۲/۹۳ ایجاد معنای کارشناسی ارشد -۱/۱۶ ۰/۵۵ p>۰/۰۵ -۲/۴۵ ۰/۱۴ شخصی دکترا *-۳/۶ ۰/۹۶ p<۰/۰۱ -۵/۸۷ -۱/۳۲ ارشد کارشناسی ۱/۱۶ ۰/۵۵ p>۰/۰۵ -۰/۱۴ ۲/۴۵ دکترا *-۲/۴۴ ۰/۹۵ p<۰/۰۵ ۴/۶۹ -۰/۱۹ دکتری کارشناسی *۳/۶ ۰/۹۶ p<۰/۰۱ ۱/۳۲ ۱/۸۷ ارشد *۲/۴۴ ۰/۹۵ p<۰/۰۵ ۰/۱۹ ۴/۶۹ آگاهی کارشناسی ارشد -۰/۳۶ ۰/۶۵ p>۰/۰۵ -۱/۹۱ ۱/۱۸ متعالی دکترا *-۲/۸۶ ۱/۱۴ p<۰/۰۵ -۵/۵۶ -۰/۱۵ ارشد کارشناسی ۰/۳۶ ۰/۶۵ p>۰/۰۵ -۱/۱۸ ۱/۹۱ دکترا -۲/۴۹ ۱/۱۳ p>۰/۰۵ -۵/۱۶ ۰/۱۷ دکتری کارشناسی *۲/۸۶ ۱/۱۴ p<۰/۰۵ ۰/۱۵ ۵/۵۶ ارشد ۲/۴۹ ۱/۱۳ p>۰/۰۵ -۰/۱۷ ۵/۱۶ گسترش کارشناسی ارشد -۰/۲۲ ۰/۵۵ p>۰/۰۵ -۱/۵۲ ۱/۰۸ حالت دکترا -۱/۲۶ ۰/۹۶ p>۰/۰۵ -۳/۵۴ ۱/۰۲ هشیاری ارشد کارشناسی ۰/۲۲ ۰/۵۵ p>۰/۰۵ -۱/۰۸ ۱/۵۲ دکترا -۱/۰۵ ۰/۹۵ p>۰/۰۵ -۳/۳ ۱/۲ دکتری کارشناسی ۱/۲۶ ۰/۹۶ p>۰/۰۵ -۱/۰۲ ۳/۵۴ ارشد ۱/۰۵ ۰/۹۵ p>۰/۰۵ -۱/۲ ۳/۳ بااستفاده از آزمون تعقیبی توکی مشاهده می شود که بین مقطع کارشناسی و دکترا در متغیر هوش معنوی در سطح >P تفاوت معنی داری وجود دارد، اما بین گروه کارشناسی و ارشد و ارشد و دکترا در این متغیر تفاوت معناداری مشاهده نشد."