چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور مطالعه عملکرد ریاضی دانش آموزان دختر و پسر ایرانی که در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز 2003) شرکت کرده بودند، انجام شد.
روش: در یک ارزیابی علی، از داده های به دست آمده از دانش آموزان دختر و پسر در سومین مطالعه جهانی ریاضی (تیمز 2003) استفاده شد. ارزیابی با استفاده از روش تحلیل مسیر و بررسی متغیرهای فردی مانند خودپنداره ریاضی و نگرش به ریاضی و متغیر وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده صورت گرفت.
یافته ها: نتایج به دست آمده از تحلیل مسیر نشان می دهد که متغیرهای وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده، خودپنداره ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی مجموعا 06/0% و 07/0% از واریانس پیشرفت ریاضی را به ترتیب در دختران و پسران دانش آموز ایرانی تبیین می کند. همچنین متغیرهای وضعیت اقتصادی - اجتماعی و خودپنداره ریاضی در دانش آموزان دختر ایرانی 025/0% و در دانش آموزان پسر ایرانی 16/0% از متغیر نگرش به ریاضی را تبیین می کند.
نتیجه گیری: متغیرهای خودپنداره ریاضی، نگرش به ریاضی و وضعیت اقتصادی – اجتماعی خانواده می توانند اثرات مستقیم و غیر مستقیم قابل ملاحظه ای بر پیشرفت ریاضی دانش آموزان دختر و پسر ایرانی شرکت کننده در تیمز 2003 داشته باشند.
خلاصه ماشینی:
"ارتباط پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکتکننده در مطالعه
هدف:پژوهش حاضر به منظور مطالعه عملکرد ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی که در
متغیرهای وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده،خود پنداره ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی
ریاضی و وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده میتوانند اثرات مستقیم و غیرمستقیم قابل
ملاحظهای بر پیشرفت ریاضی دانشآموزان دختر و پسر ایرانی شرکتکننده در تیمز 2003
نتایج به دست آمده از تحقیق روی دانشآموزان دختر و پسر در
متغیر وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده برای پیشرفت ریاضی
خود که با استفاده از تحلیل مسیر روی دانشآموزان دختر و پسر
اجتماعی خانواده و خودپنداره ریاضی را در دانشآموزان دختر و
دختر و پسر ایرانی نسبت به ریاضیات و نمرات ریاضی آنها به دست
اجتماعی خانواده و نگرش نسبت به ریاضی در بین دانشآموزان
وضعیت اقتصادی-اجتماعی بر نگرش نسبت به ریاضی معنیدار
پیشرفت ریاضی و اثر مستقیم وضعیت اقتصادی-اجتماعی بر
و در مدل دختران تنها اثر وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده بر
به دست آمده از رابطه بین خودپنداره ریاضی و پیشرفت ریاضی
بین دانشآموزان پسر ایرانی مفهوم خودپنداره ریاضی به طور دقیق
در مدل پسران اثر مستقیم وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده
(همانجا)نتیجه تحقیق خود را به صورت رابطهای مثبت و معنیدار بین دو متغیر ارائه کردند.
اقتصادی-اجتماعی خانواده و پیشرفت ریاضی با وجود متغیر
نسبت به ریاضی در بین دانشآموزان دختر و پسر قبرس به دست
نسبت به ریاضی بین وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده و
مورد مطالعه تیمز میباشد،از محدودیتهای این پژوهش است.
بررسی رابطه مفهوم خود(تحصیلی و غیر تحصیلی)و خودکارآمدی با پیشرفت ریاضی در دانشآموزان دختر شهر تهران"