چکیده:
عمدهترین وظیفة مدرسه بهعنوان نهاد مهم اجتماعی شدن نوجوانان، آموختن مهارتهایی است که در تعاملات روزمرة زندگی اجتماعی از نیازهای ضروری و اساسی بهشمار میآید و این نکته از نگاه جامعهشناسان و فلاسفه نیز دور نمانده است چنانکه هدف اصلی نظامهای آموزشی را، هاپر آموزش «نقش شهروندی خوب» و تالکوت پارسونز آماده ساختن دانشآموزان و آموختن مهارتهای لازم برای ایفای نقشهای اجتماعی در جامعه بهوسیلة ارزشها و از مسیر آنها میداند [شارعپور،۱۳۸۷].کارل پوپر، فیلسوف انگلیسی(اتریشی تبار)، انسان را بدون مسئولیت اخلاقی حتی یک صدم انسان، درمعنای حقیقی نمیداند. وی اگرچه معتقد است ما نسبت به گذشته اکنون در دنیای بهتری زندگی میکنیم، اما بر این نظر است که بهواسطة روش بلاهتآمیزی که در تربیت اخلاقی کودکان و نوجوانان در پیش گرفتهایم، در معرض خطر هستیم. بنابراین ما وظیفه داریم با اقدامات قاطع به نظام تعلیموتربیت مسئولانهای دست یابیم که «اعتلای اخلاق اجتماعی» یگانه هدف آن باشد. وی معتقد است، الگویی مناسب از اخلاق اجتماعی، به زندگی فردی و اجتماعی انسان سامان میبخشد و روابط انسانی را تنظیم میکند. به زعم پوپر، کسانی که اخلاقیات اجتماعی را مورد توجه قرار میدهند، بیش از دیگران حقوق اجتماعی و مصالح اجتماعی را رعایت میکنند و افرادی مسئولیتپذیر، با وجدان و منظم هستند. کی یرکه گور، فیلسوف و اندیشمند دانمارکی هم عقیده دارد: مهم این نیست که برای افزایش معرفت انسان بکوشیم، بلکه مهم این است که به فرد بیاموزیم چگونه «انسانی» باشد [شعاری نژاد،۱۳۸۶]. نکتة اساسی این است که هم صاحبان دیدگاههای اجتماعی و هم فلاسفه، هر دو براین نظرند که درتلاش برای افزایش معرفت انسانها، به جای تاکید صرف بردانش اندوزی، بسیار مهم است که به آموختن نقش شهروندی خوب و اعتلای اخلاق اجتماعی،که از مسیر ارزشها و بهوسیلة آن میسر خواهد بود، توجه کرد. این امر مستلزم آن است که نظامهای تعلیموتربیت روشهای مسئولانهتری را در برنامههای تربیتی و پرورشی اتخاذکنند[جلالوند،۱۳۹۱]
خلاصه ماشینی:
"دانش نوین اجتماعی مدلهای ارتقای مهارتهای اجتماعی دانشآموزان چهار الگوی مهارتی طاهره جلالوند کارشناس ارشد تاریخ و فلسفه آموزشوپرورش دانشگاه تهران مقدمه عمدهترین وظیفة مدرسه بهعنوان نهاد مهم اجتماعی شدن نوجوانان، آموختن مهارتهایی است که در تعاملات روزمرة زندگی اجتماعی از نیازهای ضروری و اساسی بهشمار میآید و این نکته از نگاه جامعهشناسان و فلاسفه نیز دور نمانده است چنانکه هدف اصلی نظامهای آموزشی را، هاپر آموزش «نقش شهروندی خوب» و تالکوت پارسونز آماده ساختن دانشآموزان و آموختن مهارتهای لازم برای ایفای نقشهای اجتماعی در جامعه بهوسیلة ارزشها و از مسیر آنها میداند [شارعپور،۱۳۸۷].
وی معتقد بود که در مراحل رشد اخلاقی، درک اخلاقی توسط همان عواملی ایجاد میشود که برای رشد شناختی با اهمیت هستند: نخست، کلنجار رفتن فعال با مسائل اخلاقی و پی بردن به نقطه ضعفهای موجود در استدلال فعلی فرد، و در مرحلة بعد، پیشرفت در درک دیگران که به افراد امکان میدهد، تعارضهای اخلاقی را به شیوة کارامدتری حل کنند [ای .
این الگوها ضمن آنکه درآموزشهای خود، (رشد و پرورش شناخت اخلاقی و بالابردن میزان آگاهی) دانشآموزان را بر اساس سه مرحله ذکر شده (شناخت اخلاقی، احساس اخلاقی و عمل اخلاقی) مدنظر دارند، در عین حال بهطور همزمان به رویکردهای شناخت اجتماعی که مبتنی بر الگوهای یادگیری مشاهدهای هستند، توجه دارند و همچنین، از رویکردهایی که بافت «فرهنگی و اجتماعی» را در رأس آموزشهای خود لحاظ میکنند، غافل نشدهاند.
زیرا بسیار با اهمیت است که بدانیم مهارت مورد نظر در هر یک از طیفهای آموزشی، بهویژه دانشآموزان دبیرستانی، چگونه عمل خواهد کرد و نوع نگرش آنان با توجه به ویژگیهای شخصیتی و بافت فرهنگی و اجتماعی که از آن نشئت گرفتهاند، چگونه به تغییر میانجامد و برنامههای ارتقاء چه روندی پیدا خواهند کرد."