چکیده:
مهمترین عامل برای ایجاد خلاقیت و نوآوری، توجه به فرهنگ سازمانی است ، بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و خلاقیت معلمان مقطع متوسطه شهر اهواز انجام شده است . این پژوهش از لحاظ هدف از نوع کاربردی و از لحاظ گردآوری اطلاعات جزء روش های توصیفی- همبستگی است . ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه خلاقیت رندسیپ (١٩٧٩) با ضریب آلفای کرونباخ ٠/٧٢ و پرسشنامه فرهنگ سازمانی کامرون و کوئین (٢٠٠٦)با پایایی ٠/٧٤ می باشد. جامعه آماری این تحقیق کلیه معلمان مقطع متوسطه شهر اهواز به تعداد ١٩٣٦ نفر بودند که نمونه آماری بر اساس جدول نمونه گیری مورگان ، تعداد ٣٢٢ نفر به دست آمد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از روشهای آمارتوصیفی (میانگین ، انحراف معیار، همبستگی پیرسون ، رگرسیون ) و آمار استنباطی (آزمون t، تحلیل واریانس چند متغیری و MANOVA) استفاده گردید . نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ قبیله ای و فرهنگ ادهوکراسی با خلاقیت رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین فرهنگ سلسله مراتبی و فرهنگ بازار با خلاقیت رابطه منفی و معنی دار وجود دارد. همچنین تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که خلاقیت سازمانی بر اساس مولفه های فرهنگ ادهوکراسی و فرهنگ قبیله ای به صورت مستقیم و براساس مولفه های فرهنگ سلسله مراتبی و فرهنگ بازار به صورت معکوس قابل پیش بینی است . نتایج آزمون (MANOVA) نیز نشان داد بین معلمان زن و مرد از لحاظ فرهنگ سازمانی، تفاوت معناداری وجود دارد، همچنین بین معلمان با سطح تحصیلات متفاوت از لحاظ فرهنگ سازمانی و خلاقیت تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ارتباط بین 5 Asoka 6 Schein 7 Ribiere 8 Cameron Quinn 59 فرهنگ ، خلاقیت و دیگر متغییرهای سازمانی چون سبک رهبری، س اختار سازمانی، رضایت شغلی، بهره وری، تعهد سازمانی، جو سازمانی و اثربخشی طی قرن اخیر، کانون توجه تحقیقات بسیاری قرار گرفته است که البته چگونگی این ارتباطات در برخی موارد هنوز مورد بحث می باشد.
پرسشنامه فرهنگ سازمانی: این پرسشنامه توسط کامرون و کوئین (٢٠٠٦) ساخته شده است و به بررسی ٤ نوع فرهنگ سازمانی(قبیله ، وضعیت سالار، بازار و سلسله مراتب ) در قالب ٦ مولفه ویژگی های حاکم ، رهبری سازمانی، مدیریت کارکنان ، همبستگی سازمانی، تاکید راهبردی، معیارهای موفقیت میپردازد.
در تحقیقی که انجام شد بر طبق نتایج بدست آمده از سؤال یک پژوهش ، ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و مولفه های آن با خلاقیت معلمان مقطع متوسطه شهر اهواز رابطه معناداری وجود دارد(٠٣٣=r، ٠٠١>p).
این رابطه یک رابطه مثبت و معنادار می - باشد به این معنی که هر چقدر فرهنگ سازمانی بالاتر باشد خلاقیت نیز بالات است ، نتیجه این تحقیق با یافته های : داوودآبادی (١٣٧٣)، آندریوپولوس (٢٠٠١)، فخریان (١٣٨١)، مارتینز (٢٠٠٣)، وی هوا (٢٠٠٣)، موغلی و مالکی طبس (١٣٨٨)، احمدی و همکاران (١٣٩٠) همسویی دارد.
The influence of organizational culture on the success of knowledge management practices with north American companies: international business and economics, research journal, 6(3), 15-28.
Building organizational culture that stimulates creativity and innovation, European journal of innovation management, vol:6, no:1, pg:64- 74.