چکیده:
رخداد انقلاب اسلامی ایران، بهعنوان رویدادی کمنظیر در سالهای پایانی قرن بیستم، توجه بسیاری از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی و سیاسی را به خود جلب کرده است. ازاینرو، برای مطالعه این پدیده از نظریهها و رویکردهای گوناگون بهره گرفته شده است. اکثر این نظریهها به بررسی چگونگی شکلگیری رخداد انقلاب معطوف شده و کمتر به تحلیل چرایی هژمونیکشدن گفتمان اسلامگرا بهطور نظاممند توجه کردهاند. تحلیل گفتمان بهویژه خوانش لاکلا و موف، بهدلیل دارابودن قابلیت تحلیل موضوعات کلان اجتماعی، فرصت ویژهای برای تبیین چرایی چیرگی و افول گفتمانها بهطور نظاممند و هدفمند در حوزه مطالعات جامعهشناسی سیاسی فراهم آورده است. با بهکارگیری مفاهیم استفادهشده در گفتمان لاکلا و موف، این پژوهش بهخوبی توانسته است چرایی هژمونیکشدن گفتمان اسلامگرا را در انقلاب اسلامی ایران تبیین کند. مدعای این مقاله این است که گفتمان اسلامگرا با اتکا به عاملان سیاسی خود و بهرهگیری از فرایند دوگانه برجستهسازی و حاشیهرانی، قابلیت دسترسی، اعتبار و عامگرایی توانست در فرایند پیروزی انقلاب اسلامی، موقعیتی هژمونیک را در مقایسه با دو گفتمان دیگر برای خود ایجاد کند.
Iran's Islamic Revolution as an unparalleled event in the final years of the twentieth century, have attracted the attention of many scholars and researchers in the social and political sciences.Thus, different theories and approaches were used to study this phenomenon. Most of these theories and approaches inclined to study the manner and circmstances or events leading to the triumph of this revolutio. But the systematic analysis of the why of becomonig of Islamist discourse as a hegemonic discourse, is less considered. Discourse analysis, and especially that of Lakla and Muffe, due to its ability to analyze social and political issues, provides a special opportunity to explain the dominance and decline of discourses in a systematic and targeted studies in the field of political sociology. Using the concepts used in this approach, this research could well explain the why of becoming of Islamist discourse as a hegemonic discourse in the Islamic Revolution of Iran.The paper claims that the Islamist discourse relying on its political actors and the use of a dual process of highlighting and marginalization, its availability, reliability, and universalism have abeled, during the process of the Islamic Revolution, to create a hegemonic position compared to other discourses