چکیده:
مطالعه حاضر با هدف طراحی برنامة راهبردی پنج ساله نیروی انسانی دانشگاه شهید چمران اهواز (1387 -1383) با تاکید بر شاخصهای بهرهوری در موسسات آموزشی انجام گردید. هدف کلی مطالعة حاضر آن بود تا با در نظر گرفتن نظریة اقتضایی برنامهریزی نیروی انسانی و همچنین چهار عامل- استراتژی، تکنولوژی، ساختار سازمانی و محیط درونی و بیرونی دانشگاه و شاخص های بهره وری نیروی انسانی علاوه بر تعیین و ارائه شاخص هایی برای توزیع، و ترکیب نیروی انسانی در دانشگاه، برنامهای پنج ساله برای برنامهریزی نیروی انسانی در دانشگاه ارائه دهد. روش تحقیق مورد استفاده روش توصیفی است و جامعه و نمونه آماری شامل کلیه روسای دانشکدهها، معاونین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشکدهها، مدیران گروههای آموزشی، اعضای هیات علمی دانشگاه، مدیران میانی دانشگاه، کارشناسان سازمان مرکزی و دانشکده ها انتخاب شدند. از تعداد فوق 228 پاسخگو پرسشنامهها را عودت دادند. برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه، پرسشنامه و بررسی اسناد و مدارک استفاده گردید. نسبت معادل دانشجو به معادل استادیار در دانشگاه های جامع بر طبق شاخص وزارتخانه 18 تعیین شده است. این شاخص در دانشگاه شهید چمران 32 است که از شاخص ملی فاصله زیادی دارد. اطلاعات موجود نشان داد در سال 83-84 حدودا 1452 نفر کارکنان اداری رسمی، پیمانی و پیمانکاری در این دانشگاه مشغول به کار بودهاند. نسبت معادل دانشجو به کارکنان اداری در دانشگاه به تعداد آزمایشگاه مزرعه آموزشی، کارگاه و بخش های اداری، آموزشی، پژوهشی، پشتیبانی و ستادی حدودا در ازای هر 1 دانشجوی معادل 9عضو اداری در دانشگاه فعالیت دارد. از این تعداد 54 درصد ستادی و 46 درصد صفی (در دانشکده ها) مشغول کار هستند. بررسی عوامل موثر بر شاخصهای بهرهوری کادر اداری موجود دانشگاه نشان داد که برای بهبود بهرهوری کارکنان عوامل زیر مهم هستند: بهبود فرآیند، مهندسی و طراحی مجدد ، دگرگون سازی سازمان، به کارگیری فناوری و توجه به جنبههای مادی و معنوی کار. تعداد هیات علمی معادل مورد نیاز دانشگاه تا سال 1388 بر اساس سناریوی بدبینانه (شاخص بهره وری موجود 31 ) 647، خوش بینانه (شاخص بهره- وری موجود 18) 1043 و متعادل (شاخص بهره وری موجود 23 ) 816 است.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس، مسأله محوری مطالعه حاضر آنست که نیازهای نیروی انسانی در بخش صفی (اعضای هیأت علمی) و ستادی (کارکنان) در سطح دانشکده ها، معاونت ها و بخش های اداری وابسته به دانشگاه چگونه است؟ و برای تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی دانشگاه چگونه باید باشد؟ اهداف طرح عبارتند از: هدف کلی مطالعة حاضر آنست تا با در نظر گرفتن نظریة اقتضایی برنامه ریزی نیروی انسانی و همچنین چهار عامل- استراتژی، تکنولوژی، ساختار سازمانی و محیط درونی و بیرونی دانشگاه و شاخص های بهرهوری نیروی انسانی علاوه بر تعیین و ارائه شاخص هایی برای توزیع، و ترکیب نیروی انسانی در دانشگاه، برنامه ای پنج ساله برای برنامه ریزی نیروی انسانی در دانشگاه ارائه دهد.
با توجه به شرایط دانشکده، موضوع مورد بررسی (پیش بینی هیأت علمی و کادر اداری) و اطلاعات قابل اعتماد ما در این مطالعه از دو روش: الف- روش آماری و عینی با توجه به فرمول طراحی شده مبتنی بر نسبت های بهره وری و کشش نیروی انسانی، مقایسه های بین المللی ؛ ب- قضاوت ذهنی و قضاوت های کارشناسی بر پایه نظرات مدیران و کارکنان دانشگاه .
با توجه به شرایط دانشکده ها و دانشگاه ، موضوع مورد بررسی (پیش بینی هیأت علمی و کادر اداری) و اطلاعات قابل اعتماد ما در این مطالعه از دو روش: الف- روش آماری و عینی با توجه به فرمول طراحی شده مبتنی بر نسبت های بهره وری و کشش نیروی انسانی، مقایسه های بین المللی ، ب- قضاوت ذهنی و قضاوت های کارشناسی بر پایه نظرات مدیران و کارکنان دانشگاه .