چکیده:
بازار یکی از مهم¬ترین ارکان سنتی شهرهای ایرانی ـ اسلامی به شمار می¬رود. بازار سنتی بعنوان مرکز تجاری شهر ارتباط¬دهنده دروازه¬ی شهر با مرکز شهر (بافت تاریخی) از اعتبار خاصی برخوردار بوده است و در کنار نقش تجاری، نقش¬های دیگری چون نقش فرهنگی، مذهبی، اجتماعی و ... را ایفا می¬کند. پس از ورود تفکر مدرنیسم بی¬توجهی به بازار آغاز شد و بازار رونق گذشته خود را از دست داد و با رکود مواجه گشت. این پژوهش به بررسی تاثیر مدرنیسم در بازار سنتی کاشان پرداخته است. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ تحلیلی می¬باشد. نتایج پژوهش نشان داد که ورود مدرنیسم در دو بعد کالبد و عملکرد بازار کاشان تاثیر داشته است و باعث شده است که بازار کاشان در بسیاری از موارد به حاشیه کشیده شود و آن رونق سابق را نداشته باشد.
خلاصه ماشینی:
از لحاظ زمانی، دوران پس از صفویه که حاکمیت ملی در ایران دچار ضعف گردید و نابسامانیهای مختلف در ایران بروز کرد معاصر با دورانی است که اندیشهی مدرن در غرب از سوی فلاسفه در حال طرح است انتهای این مقطع که با حاکمیت جدید در ایران و تشکیل دولت متمرکز قاجار (سالهای 1165 تا1200) شروع میشود مصادف با طلیعهی انقلاب کبیر فرانسه (سالهای 1786-1789 میلادی) یعنی آغاز دورانی که انقلاب سرمایهداری مکان اصلی خویش یعنی شهر را باز مییابد و فتح میکند و از این زمان شهر نماد مدرنیته میشود در آن سوژهی خود را میشناسد و در قالب انقلاب به تثبیت نقش خود در عرصهی شهری میپردازد اما در ایران نه از سوژه خبری هست و نه از نقشآفرینی او.
بازار در مرکز این شهر قرار گرفته است؛ این بازار یکی از زیباترین و جذابترین بازارهای ایران است که از بازار پانخل ـ میدان کمالالملک شروع شده و تا بازار مسگرها ـ دروازهی دولت به صورت زنجیرهای و متصل به هم ادامه دارد و شامل بازار گذر نو، بازار زرگرها، بازار بزازها، بازار کفاشها، بازار بزرگ و بازار مسگرها میباشد.
اجزاء بازار کاشان بازار تاریخی کاشان از اجزاء و قسمتهای مختلفی تشکیل شده است و مکانهای دیدنی بسیار دارد که شگفتی گردشگران داخلی و خارجی را از این همه هنر و سلیقه برانگیخته است؛ مهمترین اجزاء بازار کاشان که آثار تاریخی این مجموعه نیز محسوب میشوند عبارتند از: 1- تیمچهها: تیمچه مکانی بود برای استراحت و تجدید قوای بازرگانان که از شهرهای مختلف برای تجارت و معاملهی کالاهای خود به این شهر مسافرت مینمودند.