خلاصه ماشینی:
"غلو در اسلام:غلو و افراد و گروههای غالی در میان شیعه وجودداشته است اما باید توجه داشت در میان فرق غیرشیعه نیز افرادو گروههایی بودهاند که دربارۀ شخصیتهای مورد علاقهشان غلوکرده داستانها و روایات عجیب و غریبی را دربارۀ آنها ساخته ونقل کردهاند.
2-عقیده به نبوت ائمه(ع)و اشخاص دیگر:همچنین مقامنبوت به برخی از افراد نسبت داده شده است به عنوان مثالمیتوان به موارد ذیل اشاره کرد:1-به مختار ثقفی و عبد الله بنمعاویه نسبت داده شده است.
در اسلام اولینبار این اعتقاد به عبد الله بن سبأ نسبتداده شده است که او قائل به حلول جزء الهی در حضرت علی(ع)بوده است.
ب-عقاید مشترک بین غلات و شیعه 1-عقیدۀ وصایت و جانشینی حضرت علی(ع)؛وصایتاز نظر شیعه:از نظر کلامی،فرق غیر شیعه معتقدند که پیامبراسلام(ص)در طول حیات خود نسبت به مسألۀ امام و جانشینبعد از خود بیتوجه بود و کسی را به عنوان جانشین خود انتخابنکرد بلکه این امر را به عهدۀ امت اسلامی واگذاشت تا خود هرکهرا صلاح بدانند،برگزینند.
رجعت در میان غلات:با بررسی عقاید غلات در باب رجعتچنین به دست میآید که فرق مختلف غلات،رجعت را در دومعنای کاملا متفاوت باهم به کار میبردند:1-معنای اول رجعت،شبیه رجعتی است که شیعه قائل است،یعنی رجعت و بازگشتپس از مرگ را دربارۀ بزرگان که آن فرقهها خود را به آنها منسوبکردند،به کار میبردندومثلا برای اولین بار گروههایی از کیسانیهاین معنا را دربارۀ محمد بن حنیفه به کار بردند.
همچنین بهبرخی از غلات کیسانیه نسبت داده شده است که قائل به رجعتهمۀ پیامبران و پیامبر اسلام(ص)و حضرت علی(ع)بودندفرقههای کربیه،صائدیهو بیانیه نیز معتقد یودند که رهبرانشانبه همراه یارای خویش دوباره به دنیا باز خواهند گشت."