چکیده:
یکی از نهادهای اصلی جامعه، خانواده میباشد که بنظر میرسد با ورود رسانههای اجتماعی در آنها، دستخوش تغییراتی شده است. هدف پژوهش حاضر، مطالعهی تاثیر شبکهی اجتماعی فیسبوک بعنوان یکی از رسانههای نوین بر ارزشهای خانوادگی دانشآموزان کاربر این شبکهی اجتماعی مجازی است. در این زمینه از نظریههای کنش ارتباطی هابرماس، نظریهی کلی و ولخارت در مورد تاثیر گروه و تئوریهای ارتباطجمعی استفاده شده است. مقالهی حاضر بصورت پیمایشی و با استفاده از پرسشنامهی اینترنتی محققساخته در بین 300 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطهی شهر تبریز در سال تحصیلی 94-93 با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه صورت گرفته است؛ همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای کندال سی، پیرسون و رگرسیون استفاده شده است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که شبکهی اجتماعی فیسبوک از جنبههای مختلف میتواند بر ارزشهای خانوادگی تاثیر گذارد. بین مدت زمان عضویت، میزان استفاده، میزان مشارکت و فعالیت در فیسبوک، میزان وابستگی به فیسبوک، فضای صمیمیت در اثر وارد شدن دانشآموزان در محیط تعاملی فیسبوک، روابط احساسی در اثر وارد شدن دانشآموزان در محیط تعاملی فیسبوک و احساس رضایت دانشآموزان از احساس گمنامی در فیسبوک و ارزشهای خانوادگی رابطهای معکوس وجود دارد؛ اما بین میزان اطلاع خانواده در استفادهی فرزندان از فیسبوک و ارزشهای خانوادگی رابطهی معنادار مستقیمی وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
الف) تحقیقات داخلی یافتههای کفاشی (1388)، در پژوهش خود با عنوان «بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده»، حاکی از آن است که رابطهی معنادار و معکوسی بین متغیرهای مستقل شامل دسترسی دانشجویان به اینترنت، استفادهی بیشتر دانشجویان از اینترنت، میزان وابستگی آنها به اینترنت، محیط تعاملی اینترنت، فضای صمیمیت، روابط احساسی، وارد شدن دانشجویان در بحث و مناظرهی گروهی، پذیرفتهشدن آنها در محیط تعاملی اینترنتی، احساس رضایتشان از گمنام بودن در اینترنت، میزان اطلاع خانواده در مورد استفادهی فرزندان از محیطهای اینترنتی با ارزشهای خانواده وجود دارد (کفاشی، 1388: 78-57).
اطلاعات جدول 9 حاکی از آن است که بین مدت زمان عضویت در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، میزان وابستگی به فیسبوک، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران در فیسبوک، روابط احساسی و فضای صمیمیت در اثر وارد شدن دانشآموزان در محیط تعاملی فیسبوک، وارد شدن به بحث و مناظرهی گروهی در فیسبوک، مورد پذیرش قرار گرفتن در فیسبوک، رضایت از احساس گمنامی در فیسبوک و ارزشهای خانوادگی رابطهی معنادار معکوسی وجود دارد.
همچنان که نتایج پژوهش حاضر نشان داده است در زمینهی تأثیر شبکهی اجتماعی فیسبوک روی ارزشهای خانوادگی دانشآموزان میتوان گفت که بین مدت زمان عضویت در فیسبوک، میزان استفاده از فیسبوک، میزان وابستگی به فیسبوک، میزان مشارکت و فعال بودن کاربران در فیسبوک، روابط احساسی و فضای صمیمیت در اثر وارد شدن دانشآموزان در محیط تعاملی فیسبوک، وارد شدن به بحث و مناظرهی گروهی در فیسبوک، مورد پذیرش قرار گرفتن در فیسبوک، رضایت از احساس گمنامی در فیسبوک و ارزشهای خانوادگی رابطهی معنادار معکوسی وجود دارد.