چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر، بررسی تاثیر انواع سرمایه بر سبک زندگی و همچنین تاثیر سبک زندگی بر مطالعهی آزاد در بین شهروندان شهر اهواز است. جامعهی آماری این پژوهش، کلیهی ساکنان 15 سال به بالا در شهر اهواز است که از بین آنها 400 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. روش تحقیق این پژوهش، پیمایش است و دادهها با استفاده از پرسشنامه گردآوری شدهاند. برای آزمون فرضیهها از همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. نتایج توصیفی تحقیق نشان میدهد که میزان مطالعه در بین جامعهی مورد بررسی در حد پایینی قرار دارد، به نحوی که حدود 40 درصد افراد در طول هفته، فاقد مطالعهی آزاد هستند یا کمتر از 1 ساعت مطالعه میکنند. نتایج تحقیق نشان میدهد که سبک زندگی بر میزان مطالعه اثر مثبت و معنادار دارد؛ همچنین سرمایهی فرهنگی، سرمایهی اقتصادی و سرمایهی اجتماعی بر سبک زندگی اثر مثبت و معنادار دارند و در مجموع این سه نوع سرمایه بهعنوان متغیرهای مستقل 7/42 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین مینمایند
خلاصه ماشینی:
نتایج تحقیق نشان میدهد که سبک زندگی بر میزان مطالعه اثر مثبت و معنادار دارد؛ همچنین سرمایهی فرهنگی، سرمایهی اقتصادی و سرمایهی اجتماعی بر سبک زندگی اثر مثبت و معنادار دارند و در مجموع این سه نوع سرمایه بهعنوان متغیرهای مستقل 7/42 درصد از واریانس متغیر وابسته را تبیین مینمایند .
پیشینه پژوهش الف) تحقیقات داخلی از میان پژوهشهای انجام شده در حوزهی مصرف کتاب، پژوهش فاضلی نشان میدهد که بین انواع سرمایه و میزان مطالعهی غیر درسی افراد، رابطهی معنادار وجود دارد و انواع سرمایهها حدود 37/0 درصد واریانس میزان مطالعه را تبیین میکنند (فاضلی، 1391).
پژوهش غیاثوند نیز نشان میدهد که بین سرمایهی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با سبک زندگی رابطهی معنادار وجود دارد و از طرف دیگر سبک زندگی، خود عامل مؤثری در شکلدهی به سبک مطالعاتی فرد میباشد (غیاثوند، 1390).
در این راستا، یافتههای پژوهش حاضر نیز نشان داد که سرمایهی فرهنگی، سرمایهی اجتماعی و سرمایهی اقتصادی هم به شکل مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم (از طریق متغیر سبک زندگی) بر میزان مطالعه تأثیر مثبت میگذارند.
در مجموع با محاسبه کل اثر مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای وابسته، نتایج نشان میدهد که سرمایهی فرهنگی با 348/0 =r بیشترین تأثیر را بر مطالعه دارد و بعد از آن نیز سرمایهی اقتصادی با 329/0 =r، سبک زندگی با 313/0= r و سرمایهی اجتماعی با 233/0=r به ترتیب بیشترین اثر را بر مطالعه دارند.