چکیده:
شاخصهای علم در سیاستگذاری علم بهعنوان ابزارهای اندازهگیری پیشرفت علمی استفاده میشوند و فلاسفۀ علم، نظریههای مختلفی را در باب پیشرفت علمی طرح کردهاند. هدف اصلی این مقاله پاسخ به این پرسش است که: «آیا شاخصهای علم نشاندهندۀ پیشرفت علمی، آنچنان که این نظریهها مطرح کردهاند، هستند؟». این مقاله میکوشد تا نشان دهد که اگر پیشرفت علمی به معنای معرفتی و اگر معرفت علمی به معنای بسطیافته اجتماعی فرض شود، آنگاه شاخصهای علم ابزارهای «مناسبی» برای اندازهگیری معرفت علمی و پیشرفت علمی هستند. در این مقاله، بخش نخست به نقش شاخصهای علم در حوزۀ سیاستگذاری علم میپردازد؛ بخش دوم، به رابطۀ میان شاخصهای علم و پیشرفت علمی از دیدگاه سیاستگذاری اختصاص دارد؛ در بخش سوم، با اشاره به سه دسته نگرش فلسفی در باب پیشرفت علمی، نشان داده میشود که نگرش یا شرح معرفتی از پیشرفت علمی با معنای مورد نظر سیاستگذاران از پیشرفت علمی مطابق است و دو شرح دیگر با معنای یادشده ناسازگار هستند؛ بخش چهارم، به معرفت علمی اجتماعی و شرح بسطیافتۀ اجتماعی از آن اختصاص دارد و در بخش پنجم نیز استدلال میشود که شاخصهای علم، معرفت علمی بسطیافتۀ اجتماعی را نشان میدهند و در نتیجه، بازنمای پیشرفت علمی هستند.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله، بخش نخست به نقش شاخصهای علم در حوزۀ سیاستگذاری علم میپردازد؛ بخش دوم، به رابطۀ میان شاخصهای علم و پیشرفت علمی از دیدگاه سیاستگذاری اختصاص دارد؛ در بخش سوم، با اشاره به سه دسته نگرش فلسفی در باب پیشرفت علمی، نشان داده میشود که نگرش یا شرح معرفتی از پیشرفت علمی با معنای مورد نظر سیاستگذاران از پیشرفت علمی مطابق است و دو شرح دیگر با معنای یادشده ناسازگار هستند؛ بخش چهارم، به معرفت علمی اجتماعی و شرح بسطیافتۀ اجتماعی از آن اختصاص دارد و در بخش پنجم نیز استدلال میشود که شاخصهای علم، معرفت علمی بسطیافتۀ اجتماعی را نشان میدهند و در نتیجه، بازنمای پیشرفت علمی هستند.
به نحو مشخص این پرسش مطرح است که «آیا پیشرفت علمیای که مورد نظر سیاستگذاران علم و فناوری است، 2 مبنایی فلسفی دارد یا خیر؟» اگر چنین باشد، نه تنها معنای سیاستگذارانه از پیشرفت علمی توجیه فلسفی پیدا میکند، بلکه نظریه فلسفی در مورد پیشرفت علمی نیز از سوی سیاستگذاری علم و فناوری حمایت میشود.
اکنون اگر شاخص کمی X نشانگر کیفیت مقالههای علمی و مطابق با نظر مارتین و ارواین نشانگر سهم آنها در معرفت علمی باشد، برای حالت دوم مقداری را نشان میدهد که از حالت اول بیشتر است؛ اما این در حالی است که هر دو نظریه یکسان و هر دو صادق هستند و بنابر شرح معنایی باید به یک میزان در پیشرفت علمی سهیم باشند.
در این مقاله نشان داده شد که معرفت علمی به معنای بسطیافته اجتماعی با معنای مورد نظر سیاستگذاران مطابق است و بنابراین، شاخصهای علم معرفت علمی را نشان میدهند و در نتیجۀ آن، نشاندهندۀ پیشرفت علمی هستند.