چکیده:
تحلیل پوششی داده ها در جهت ارزیابی کارایی سازمان و کارت امتیازی متوازن در جهت سنجش اثربخشی
سازمان به عرصه ارزیابی عملکرد معرفی شده اند. در این میان اثرسنجی شاخص های کارت امتیازی متوازن در
ارزیابی کارایی سازمان مسئله ایست که تاکنون به آن پرداخته نشده است. این مسئله از آنجا حائز اهیمت است
که بسیاری از سازمان های رسانه ای به علت پیچید گی ماموریت و معیارهای ارزیایی شانء با این سوال و مشکل
مواجه اند که اولا چه شاخص هایی برای ارزیایی اثربخشی مناسب اند و ثانیا این شاخص ها چه نقش و اهمیتی
در تعیین کارایی سازمان ایفا می کنند؟ پاسخ به این سواللات تصمیم رسانه ای با محدودیت بودجه و زمان
را قادر می سازد به تناسب میزان اهمیت شاخص هاء تصمیم گیری کند و برای بهبود آن ها اعتبار تخصیص
دهد. مقاله حاضر در همین راستاء با ارائه ابزاری جدید و ترکیبی از تحلیل پوششی دادهها و نظریه بازیهای
همکارانه» به رتبه بندی میزان اثر شاخص های کارت امتیازی متوازن در کارایی یک سازمان رسانه ای می
پردازد. نتیجه حاصل از این تحقیق که رتبه بنلدی شاخص ها رابه ترتیب "آنرخ سودآوری "» "تعداد مخاطبان "»
"میزان رضایت منابع انسانی "،"دقت در تولید"، "سرعت انتشار" و "درصد مخاطبان رضایتمند" بیان می دارد
این امکان را برای مدیر سازمان فراهم آورد تا به طور مجزا به اهمیت هر شاخص پی برده و با توجه به
محدویت های بودجه و زمان خود بهبود در شاخص نرخ سودآوری و تعداد مخاطبان را با ارائه برنامه های
مدون به صورت اولی در دستور کار خود قرار دهد.
Data Envelopment Analysis and Balanced Scorecard، are two common tools that have been used by many researchers for performance evaluation. But none of them investigate effectiveness of BSC indicators in efficiency evaluation. Due to complexity of mission and evaluation criteria for operating organizations in media industry، they want to know suitable indicators for effectiveness evaluation، also the role and importance of these indicators in organization efficiency. With responding to these questions، organizations can allocating resources and take decisions according to the importance of determined criteria. In this paper we purpose a novel and hybrid model of DEA and cooperative game theory to rank the effectiveness of BSC indicators in efficiency evaluation for iran media industry. Results show that (profitability ratio، size of audience، human resource satisfaction rate، accuracy in production، velocity of propagation and satisfied audience percentage) are respectively most important indicators. Therefore، with considering importance of criteria and resources constraints managers can take better decisions
خلاصه ماشینی:
"استفاده از بازی های همکارانه در این مقاله از آن جهت مورد بهـره بـرداری قـرار میگیـرد کـه امکان همکاری بین متغیرهـای تحلیـل پوششـی داده هـا بـه عنـوان بـازیگر و وجـود یـک تـابع مشخصه قوی برای تعیین نتیجه هر ائـتلاف و همچنـین راه حـل ارزش شـاپلی بـرای تخصـیص 1 Shapley value index سود به بازیگران شرکت کننده در ائتلاف می باشد.
در حقیقت شالوده این الگوریتم به این نکتـه اشـاره مـی کنـد کـه پـس از ورود شـاخص هـای کارت امتیازی متوازن به عنوان ورودی و خروجی هـای تحلیـل پوششـی داده هـا نظریـه بـازی های همکارانه نقش خود را ایفا می کند و طبـق بخـش سـه مقالـه بـه تعیـین اهمیـت متغیرهـای تحلیل پوششی داده ها (که همان شاخص هـای کـارت امتیـازی متـوازن هسـتند )مـی پـردازد.
رتبه بندی میزان تاثیر شاخص های BSC در سنجش کارایی سازمان شاخص ارزش شاپلی رتبه ی تاثیرگذاری در کارایی نرخ سودآوری ( ) 2/903 1 تعداد مخاطبان ( ) 2/362 2 میزان رضایت منابع انسانی( ) 0/813 3 دقت در تولید( ) 0/628 4 سرعت انتشار( ) 0/492 5 درصد مخاطبان رضایتمند( ) 0/404 6 تحلیل پاسخ های مدل از نگاه سازمان این بخش به بررسی و تحلیل پاسخ های ارائـه شـده از مـدل ترکیبـی تحلیـل پوششـی داده هـا و نظریه بازیها جهت تعیین اهمیت شاخص های کارت امتیازی متوازن مـیپـردازد."