چکیده:
انگیزۀ مشارکت در فعالیتهای ورزشی به تفاوتهای فردی و ماهیت رشته های مختلف ورزشی بر می گردد. هدف این تحقیق تحلیل عوامل انگیزشی مشارکت دانشجویان در فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشگاه بود. این تحقیق توصیفی تحلیلی و به شکل میدانی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 1392-1391 بودند (11290N=) و نمونه آماری از طریق جدول کرجسی مورگان، به روش تصادفی- طبقهای تعیین شد (375 n=). ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه محقق ساخته انگیزه مشارکت ورزشی شامل 22 سوال که با مقیاس پنج ارزشی لیکرت تنظیم شد، بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط 12 نفر از اساتید دانشکده تربیت بدنی بررسی و تائید شد. روایی سازه به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، کفایت نمونه گیری (89/0=KMO)، و پایایی به روش آلفا کرونباخ 80/0 محاسبه شد. از روش های آمار توصیفی و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، آزمون رتبه بندی فریدمن) استفاده شد. نتایج نشان داد پنج اولویت دانشجویان برای مشارکت در فعالیت های فوق برنامه ورزشی به ترتیب انگیزه های کسب سلامتی، تعامل و شناخت اجتماعی، رقابت ورزشی، نشاط و شادابی، و پیشرفت مهارت بودند. با توجه به یافته های تحقیق توصیه می شود مدیران فوق برنامه ورزشی در دانشگاه بر اساس علایق، نیازها و انگیزه های دانشجویان فرصت هایی را فراهم سازند تا آنان بتوانند علاوه بر تحصیل از مزایا و فواید جسمانی روانی و اجتماعی فعالیت های ورزشی تفریحی در دانشگاه نیز بهره مند شوند.
The aim of this study was to examine the relationship between coaching
behaviors and team cohesion of Successful Boys Students’ Handball and
Basketball Teams in in the 11th sport Olympiad of male students (summer
2012). 87 players from four handball and basketball teams that reached the
final stage of the competition completed Coaching Behavior Questionnaire
(CBQ) of Martin and Barnes (1999) and the Group Environment
Questionnaire (GEQ) of Carron, Brawley and Widmeyer (1985). Data were
analyzed with Pearson Correlation coefficient and One-Way ANOVA.
Results showed reinforcement (r=0.389, r=222), mistake contingent
encouragement (r=0.516, r=0.279), mistake Contingent technical instruction
(r=0.509, r=0.274), general technical instruction (r=0.369, r=0.265), general
encouragement (r=0.376, r=0.219), were positively correlated to task
cohesion and social cohesion; and non-reinforcement (r=-0.295, r=-496),
punishment (r=-411, r=-455), punitive technical instruction (r=-0.215, r=-
0.393), ignoring mistakes (r=-0.295, r=-0.495) were negatively correlated to
task cohesion and social cohesion. Also results showed organization
(r=0.476), general communication (r=0.346), keeping control (r=0.345) were
positively correlated to task cohesion; while social cohesion was not
significantly associated with these items. The comparisons of coaching
behaviors demonstrated that coaches exhibited higher reinforcement
(M=3.73), and lower ignore mistake behavior (M=2.49). Thus, it seems that
athlete’ perceptions of their coaches’ behaviors is related with group
cohesion (task cohesion and social cohesion) and coaches’ behaviors are one
of the important factors that influence group cohesion.
خلاصه ماشینی:
"نتایج آزمون فریدمن برای رتبه بندی عوامل انگیزش درونی مؤثر بر مشارکت در فوق برنامه ورزشی عوامل میانگین رتبهها خی دو درجه آزادی سطح معنیداری کسب سلامتی 99/4 1 52/914 4 001/0 تعامل و شناخت اجتماعی 32/3 2 رقابت ورزشی 69/2 3 نشاط و شادابی 36/2 4 پیشرفت در مهارت 64/1 5 بر اساس نتایج جدول 4 در عامل کسب سلامتی، خرده مقیاسهای "تندرستی با میانگین 75/4"و "توصیه پزشک با میانگین 97/1" به ترتیب بیشترین و کمترین رتبه را به خود اختصاص دادند.
نتایج آزمون فریدمن برای رتبه بندی مولفه های عوامل درونی انگیزش مولفه ها میانگین رتبه ای سوالات عامل کسب سلامتی تندرستی 75/4 9 کنترل وزن 58/4 8 تناسب اندام 31/4 2 برطرف کردن ناهنجاری ها 34/2 17 توصیه پزشک 97/1 15 عامل تعامل و شناخت اجتماعی کسب آرامش روحی و روانی 80/3 11 افزایش اعتماد بنفس 57/3 10 احساس رضایتمندی 40/3 13 رهایی از کسالت و تنهایی 08/3 14 کنترل خشم و پرخاشگری 76/2 12 تعامل اجتماعی 61/2 4 یافتن دوستان جدید 08/2 16 عامل رقابت ورزشی مقام گرایی 88/2 20 گرایش به یک رشته ورزشی 85/2 21 عضویت در تیم دانشگاه 14/2 22 رقابت طلبی 14/2 19 عامل نشاط و شادابی کسب لذت و نشاط 07/2 1 تفریح و بازی 97/1 3 علاقه مندی به ورزش 95/1 5 عامل پیشرفت در مهارت پیشرفت مهارت ورزشی 18/2 7 یادگیری مهارت ورزشی جدید 17/2 6 پیشرفت در امور درسی 65/1 18 بحث و نتیجه گیری دانشگاه شهید چمران اهواز یکی از دانشگاه های جامع و بزرگ در منطقه جنوب غربی کشور است و هر ساله پذیرای دانشجویان بی شماری از سراسر کشور در مقاطع و رشتههای مختلف تحصیلی است."