چکیده:
تأمین صحیح هزینههای تبلیغاتی نامزدها نقش مهمی در سلامت نظام انتخاباتی و همچنین جلوگیری از فسادهای مالی و سیاسی بعد از احراز پست های مربوطه دارد. اصول حاکم بر تبلیغات بخش مهمی از قوانین انتخاباتی را به خود اختصاص میدهد اما قوانین انتخابات سیاسی جمهوری اسلامی ایران توجه کافی به نظارت بر بعد مالی تبلیغات انتخاباتی نشان نداده است و این اجمال و نارسایی هم شامل عدم تعیین سقف برای هزینههای تبلیغات است که در قوانین انتخاباتی اغلب کشورها کمابیش مورد توجه قرارگرفته است و هم شامل کم توجهی به منابع تأمین این هزینهها میباشد. در این مقاله ضمن تحلیل و تبیین ضرورت نظارت بر تأمین صحیح منابع مالی و تعیین سقف هزینههای تبلیغاتی انتخاباتاز طریقمطالعهتطبیقی در حقوق انتخاباتی کشورهای فرانسه،روسیه و ایالات متحده آمریکا، راهکارهای بهبود سلامت مالی انتخابات، ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
در این بخش به بررسی قوانین مربوط به تعیین سقف هزینه ها در کشورهای فرانسه، روسیه و آمریکا پرداخته شده است: ماده 11-52 قانون جامع انتخابات فرانسه، برای هزینه هایی که نامزد انجام می دهد سقف تعیین کرده است که این سقف با میزان جمعیت حوزه انتخابیه ارتباط دارد و به روز رسانی میشود.
این نکته قابل توجه است که در کشور روسیه طبق ماده8-52 قانون" تضمینهای اساسی حقوق انتخاباتی شهروندان فدراسیون روسیه برای شرکت در همه پرسی"مصوب مجلس دوما در2002:"مخارجی که مستقیما و با توافق کاندیدا توسط اشخاص حقیقی که وی را حمایت می کنند و یا توسط احزاب و یا گروههای سیاسی که برای حمایت از وی تشکیل گردیده و یا از او حمایت می کند، در حساب کاندیدا محسوب می شود".
2-2- اعمال محدودیت در نحوه هزینهکرد انتخاباتی تعیین روشهای مجاز برای صرف بودجه های انتخاباتی جهت نیل به برگزاری انتخابات سالم و جلوگیری از پدیده ی تاسف آور خرید و فروش رای موثرخواهد بود که قوانین انتخاباتی اغلب کشورها آن را ممنوع کرده است اما در برخی کشورها، تدابیری هم جهت جلوگیری از آن اندیشیده شده است، برای مثال در روسیه ماده59 قانون" تضمینهای اساسی" روش هزینه وجوه انتخابات را تعیین کرده است: طبق بند1این ماده اختیارات اداره منابع مالی انتخاباتی، باید به نامزد یا انجمن های انتخاباتی، که این بودجه را ایجاد کردند واگذار شود.
هدف شناسایی مشارکت کنندگان در تامین هزینه ها در بند4 این ماده هم مدنظر بوده است: قرارداد(توافق نامه) با شهروندان و اشخاص حقوقی برای انجام خدمات مربوط به مبارزات انتخاباتی، بایستی به این نحو باشد که: شخصا توسط خود نامزد انتخابات منعقد شده باشد.