چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف ارزیابی فرایندها و اجزای مدیریت دانش در یک سازمان بوسیله مقادیر غیر قطعی خاکستری انجام شده است.
روش: پژوهش پیش رو از نوع توصیفی پیمایشی است. جهت شفاف سازی راهکار پژوهش، یک شرکت فعال حوزه فناوری اطلاعات به عنوان مورد مطالعه انتخاب شده است. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان و مدیران شرکت مورد مطالعه می باشد. تعداد 280 نفر بر اساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. بوسیله پرسشنامه هفت بعد مدیریت دانش در یک سازمان شامل: راهبرد، ساختار، افراد-نقشها، فناوری– سیستمهای اطلاعاتی، ایجاد دانش، انتقال دانش و دسترسی به دانش بر اساس نظر خبرگان انتخاب و توسط تئوری سیستم های خاکستری مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها/ نتیجه گیری: از مهمترین نتایج پژوهش چگونگی کاربرد روش غیرقطعی تئوری خاکستری در ارزیابی مدیریت دانش یک سازمان است همچنین از دیگر نتایج حاصله می توان به فاصله نسبی بین وضعیت موجود و مطلوب در دو بعد از مدیریت دانش یعنی انتقال دانش و کارکنان در سازمان مورد مطالعه اشاره کرد.
خلاصه ماشینی:
رابطه فرایندهای مدیریت دانش و هوش کارکنان در سازمان های حوزه فناوری اطلاعات چکیده هدف : این پژوهش با هدف ارزیابی فرایندها و اجزای مدیریت دانش در یک سازمان بوسیله مقادیر غیر قطعی خاکستری انجام شده است .
در پژوهش های متعددی مدل ها و راهبردهای مدیریت دانش و عوامل موثر بر آن مورد بررسی قرار گرفته است اما این پژوهش با هدف ارزیابی رابطه هوش کارکنان به عنوان یک ویژگی فردی با فرایندهای مدیریت دانش در سازمان انجام شده است .
پیشینه پژوهش از پژوهش های گذشته مطالعات متعددی مورد بررسی قرار گرفت که میتوان به برخی از موارد زیر اشاره کرد: در تحقیق کیوان آرا و دیگران (١٣٩٠) رابطه مولفه های مدیریت دانش و هوش سازمانی مورد ارزیابی قرار گرفته است این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی بوده است که بین کارکنان دانشکده های علوم پزشکی اصفهان انجام شده است و همبستگی معناداری بین مولفه های هوش سازمانی و مدیریت دانش بدست آمده است .
این پژوهش با هدف ارزیابی رابطه یکی از ویژگیهای فردی کارکنان یعنی هوش و فرایندهای مدیریت دانش انجام شده است .
در مقایسه نتایج به دست آمده از این تحقیق با پژوهش های پیشین میتوان بیان داشت که نتیجه تحقیق کیوان آرا و همکاران ارتباط معناداری بین مولفه های مدیریت دانش و هوش سازمانی نشان داده است هوش سازمانی در سطح سازمان مطرح میشود و ابعاد راهبردی سازمان را مدنظر دارد اما در این پژوهش هوش افراد و منابع انسانی مورد ارزیابی قرار گرفته است .
Knowledge-Based Risk Management framework for Information Technology project , International Journal of Information Management, 32 (1): 50-65.
Knowledge management: An information science perspective, International Journal of Information Management, 30(5): 416-424.