چکیده:
هر ساله شرکتهای زیادی در دنیا با عرضه سهام خود به مردم از طریق بورس، برای نخستین بار وارد بازار سرمایه می شوند. مساله کشف قیمت اولیه سهام، مشکل عرضه های اولیه شرکتهاست. عرضه زیر قیمت بازار سهام در اکثر بازارهای بورس اوراق بهادار دنیا با درنظر گرفتن تئوری های پشتیبان آن به صورت یک پدیده عمومی درآمده است. شرکت های خصوصی زمانی تمایل به عرضه عمومی سهام خود در بورس را می نمایند که ارزش ذاتی دارایی ها و فرصت های رشد و توسعه آتی خود را از سرمایه گذاران دریافت نمایند. در صورتیکه قیمت سهام جدید عرضه شده به بازار، به صورت عادلانه تعیین شود، سرمایه گذاران با اطمینان در بازار سرمایه اقدام به خرید سهام جدید می نمایند. لذا شناخت عوامل موثر بر عرضه زیر قیمت سهام جدید حائز اهمیت است. هدف این پژوهش تعیین این موضوع است که آیا در ایران عرضه اولیه سهام جدید دارای عرضه زیر قیمت است در صورت وجود، عوامل موثر برآن کدامند.برای این منظور تعداد 36 شرکت دارای عرضه اولیه سهام طی سالهای 1386 – 1392 انتخاب و فرضیات مربوط با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات آزمون شده است. نتایج همبستگی بین متغیرهای مستقل (اندازه شرکت، حجم سهام جدید عرضه شده، عملکرد بازار، معیارهای معکوس عدم اطمینان و نوع صنعت) و متغیر وابسته پژوهش حاکی از همبستگی منفی و معنی دار عملکرد بازار و معیارهای معکوس عدم اطمینان ( عمر شرکت (در سطح اطمینان 90%) و تعداد پرسنل) با عرضه زیر قیمت سهام جدید طی دوره پژوهش است.
Every years، several companies around the world enter the capital market for the first time، through offering own shares to the public. It is the main problem to discover the stock price in initial offering .In the most capital markets in the world، the new IPO under
pricing has become a common phenomenon. Private companies trend to offer their shares to the public، when they receive intrinsic value of their asset and future development and growth opportunities from investors. If the price of the new shares offered to the market is determined fairly، Investors with more confidence in the capital market buy new shares. Therefore، understanding the factors affecting on IPO underpricing shares is significant. The aim of this research is to determine whether new IPO shares in Iran is underpriced or not، if so، what are the factors influencing it.
For this purpose، 34 companies with IPO are selected during 1386 – 1392 and related hypothesis were tested using the method of least squares regression .The result of the correlation between the independent variables (size of company، new offering volume، market performance، uncertainty and industry type) and dependent variables of research show a meaningful negative correlation between market performance and uncertainty reverse criteria ( Age and number of personnel)on the new IPO underpricing during the research period.