چکیده:
هدف :این پژوهش به منظور تعیین دیدگاه متخصصان درباره ویژگی ها ومولفه های رابط کاربری در کتابخانه های کودکان و ارائه الگویی بر مبنای آن برای رابط کاربر این نوع از کتابخانه ها در ایران انجام شده است . روش :روش انجام پژوهش پیمایش توصیفی و تحقیق کتابخانه ای است . با بررسی متون مرتبط ، معیارها ومولفه هایی برای رابط کاربر در کتابخانه های دیجیتالی کودکان در قالب سیاهه وارسی ٥ گزینه ای در طیف لیکرت تهیه شد. سیاهه وارسی تهیه شده برای متخصصان ، اعضای هیات علمی و نویسندگان حوزه کتابخانه های دیجیتالی ارسال شد. با استفاده از نرم افزار SPSS داده های گردآوری شده تجزیه و تحلیل و روایی آن هاسنجیده شد. برای تعیین نمره حدنصاب مورد قبول برای پذیرش هر مولفه در الگو، از روش نمره تی استفاده شد. یافته ها:از بین معیارهای مورد مطالعه ،متخصصان به «پیام های هشداردهندة خطا» و«شخصی سازی متن » بانمره های t٤٧ (٩٤درصد) و٣/٧٢ (٧٤/٤درصد)، به ترتیب بیشترین وکمترین امتیاز را اختصاص دادند. معیار «شخصی سازی منابع بازیابی شده ازکتابخانه » با نمره t٤٥٥ (٩١درصد)، و معیار «انواع قالب هایی منابع موجود در کتابخانه » با نمره t٤٥٣ (٩٠/٦درصد) به ترتیب در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. در پایان ، بر اساس آن دسته از مولفه هایی که از نظرمتخصصان نمره حد نصاب لازم را کسب کرده بودند، الگویی (متشکل از ١٥معیار و٩٨مولفه ) برای رابط کاربر کتابخانه دیجیتالی کودکان در ایران ارائه شد. نتیجه گیری :نتایج بررسی نشان داد که علی رغم نظرات متفاوت متخصصان در خصوص بسیاری ازمولفه هاو معیارها، می توان معیارهای واحد و مشترکی را برای رابط کاربر کتابخانه های دیجیتالی کودکان در ایران ارائه داد.
خلاصه ماشینی:
Study services of retrieved resources from the library t١ نیز برای تعیین حد نصاب مورد قبول برای پذیرش هر یک از مؤلفه ها در الگو استفاده شد؛ مؤلفه هایی که نمره تی آن ها بین ٥٠ تا تا ١٠٠ بودند، به الگوی پیشنهادی افزوده شدند.
با توجه به داده های جدول ١ ، مشخص می شود که ١٠ مؤلفه از ١٢ مؤلفه موجود در سیاهۀ وارسی حدنصاب لازم را کسب کرده ، و از ویژگی های قابل قبول برای رابط کاربر کتابخانه های دیجیتالی کودکان در ایران است .
میزان اهمیت مؤلفه های مربوط به معیار سازماندهی صفحه نمایش کتابخانه های دیجیتالی کودکان از دیدگاه متخصصان (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ٢، متخصصان بیشترین اهمیت (٩٠ درصد) را به ویژگی «مناسب بودن تراکم اطلاعات بر روی صفحه » اختصاص داده اند و از نظر آنان «قرار گرفتن اطلاعات در مرکز صفحه » کم اهمیت ترین (٦٨ درصد) ویژگی این بخش از سیاهۀ وارسی بوده است .
میزان اهمیت مؤلفه های مربوط به معیارانواع فرمت های (قالب های ) منابع موجود در (رجوع شود به تصویر صفحه) بر اساس جدول ١٤، از نظر متخصصان همۀ مؤلفه های مربوط به معیار «انواع قالب های (فرمت های ) منابع موجود در کتابخانه » حدنصاب لازم را برای گنجایش در الگوی رابط کاربر کتابخانه های دیجیتالی کودکان در ایران کسب کرده اند.