چکیده:
هدف : هدف پژوهش حاضر، بررسی رفتار اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد است . روش : روش انجام پژوهش توصیفی ـ پیمایشی است و جامعه پژوهش شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بوده است . حجم نمونه با استفاده از جدول کرج سای و مورگان ٣٢٧ نفر برآورد گردید. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است . یافته ها: یافته های پژوهش نشان میدهد که مهم ترین منبع اطلاعاتی برای دانشجویان ، شخص آگاه در موضوع ؛ مهم ترین هدف اطلاع یابی، نگارش پایان نامه و مهم ترین ابزار مورد استفاده ، نرم افزار کتابخانه است . در هنگام استفاده از کتابخانه دانشگاه مهم ترین منبع اطلاعاتی، کتاب های درسی؛ مهم ترین هدف از جستجوی اطلاعات در کتابخانه ، انجام تکلیف درسی؛ موثرترین ابزار مورد استفاده ، نرم افزار کتابخانه ، و مهم ترین منبع خدمات اطلاعاتی مورد * نویسنده رابط : gmail.com@asemi٦٧٠ استفاده ، خدمات مرجع است . در مطالعات تخصصی و غیرتخصصی، مهم ترین منبع اطلاعاتی مورد استفاده ،کتاب ؛ بیشترین مکان مطالعه ، منزل و راه تهیه منابع اطلاعاتی اکثر دانشجویان خرید کتاب است . نتیجه : نتایج این پژوهش حاکی از این است که کتابخانه دانشگاهی و مهمتر از آن کتابداران نتوانسته اند نقش مهمی را در بر طرف کردن نیازهای اطلاعاتی و هدایت رفتارهای اطلاع یابی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد نجف آباد ایفا نمایند،که به عنوان ضعف بزرگی محسوب شده و ناشی از ضعف برنامه ریزی و آگاهی در این زمینه میباشد.
خلاصه ماشینی:
مسائل و مشکلاتی در رفتار اطلاع یابی در بین گروه ها و رشته های مختلف دانشگاه آزاد نجف آباد وجود داشته و همچنین میزان توانایی و تسلط دانشجویان برای استفاده از اطلاعات در جهت رفع نیازهای اطلاعاتی نیز متفاوت است .
توزیع فراوانی و درصد اهداف اطلاع یابی دانشجویان از منابع اطلاعاتی مختلف (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٢ نشان می دهد که بالاترین درصد(٣١/٢%) به افرادی اختصاص داردکه هدف از جستجوی اطلاعات آن ها انجام کار پایان نامه و پایین ترین درصد یعنی ٣/٢% به نگارش کتاب اختصاص دارد.
توزیع فراوانی و درصد استفاده از ابزار اطلاع یابی مختلف توسط دانشجویان (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٣ نشان میدهد که ٤٧/٩% افراد از طریق جستجو در نرم افزار کتابخانه به منابع مورد نیاز خود دسترسی پیدا می کنند و کمترین فراوانی به استفاده از نقد و بررسی ها تعلق دارد.
توزیع فراوانی و درصد اطلاع یابی دانشجویان از منابع اطلاعاتی کتابخانه دانشگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٤ نشان می دهد که ٤٣/٥% افراد با کتاب های درسی موجود در کتابخانه دانشگاه به جستجوی اطلاعات میپردازند و کمترین منبع مورد استفاده آنان از کتابخانه دانشگاه برای اطلاع یابی، نمایه نامه ها و چکیده نامه ها (١/١%) است .
توزیع فراوانی و درصد استفاده از ابزارهای اطلاع یابی از منابع اطلاعاتی کتابخانه دانشگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) جدول ٦ نشان میدهد که ٣٧/٧% افراد از طریق نرم افزار کتابخانه و ٢٦/٨% از طریق جستجوی مستقیم در قفسه های کتابخانه دانشگاه به جستجوی اطلاعات مورد نظر خود می پردازند.