چکیده:
انقلاب اسلامی ایران که با رهبری حضرت امام خمینی(ره) بر مبنای حکومت علوی و فقه جواهری هدف اصلی ایشان تشکیل حکومت اسلامی، اجرای دستورات دینی و احیاء بسیاری از احکام اسلامی بوده است که بدون تشکیل حکومت بسیاری حدود و واجبات امکان ظهور نمییافت. حضرت امام(ره) که مجتهدی کامل بودند با فقهاء پیشین دارای تفاوتهای اندکی نیز بود که نشأتگرفته از تسلط بالای ایشان به مباحث فقه و فلسفه و اصول و کلام بود که این تفاوت با به ثمر نشستن انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی به نحوی نمایان شد. در این میان آنچه پس از تشکیل حکومت اسلامی بیشتر نمایان گردید نوع برقراری روابط خارجی بر اساس مبانی اسلامی بود که به خودی خود دفع استکبار و در مقابل جذب ملتهای مسلمان را به همراه داشت و نقطه عطفی شد برای مظلومان عالم.
خلاصه ماشینی:
حضرت یوسف نیز از جمله پیامبرانی است که در پست وزارت دارایی توانسته بود منصبی از مناصب حکومتی را بر عهده بگیرد: ﴿قال اجعلنی علی خزآئن الأرض إنی حفیظ علیم ﴾ (یوسف/ 55) «گفت مرا وزیر دارایی خویش بگردان» حضرت داوود نیز از جمله پیامبرانی بوده است که خداوند به او ملک و حکومتی عظیم داده بود: ﴿وشددنا ملکه وآتیناه الحکمة وفصل الخطاب ﴾(ص/ 20) «و حکومت او را استحکام بخشیدیم و به او حکومت و داوری عادلانه را بخشیدیم» به حکومت برخی از انبیاء نیز در آیه زیر اشاره شده است: ﴿ أم یحسدون الناس علی ما آتاهم الله من فضله فقد آتینآ آل إبراهیم الکتاب والحکمة وآتیناهم ملکا عظیما﴾ (نساء/ 54) «بلکه به مردم برای آنچه خدا از فضل خویش به آنان عطا کرده رشک میورزند در حقیقت ما به خاندان ابراهیم کتاب و حکمت دادیم و به آنان ملکی بزرگ بخشیدیم» در مورد اینکه چه تعداد پیامبران تشکیل حکومت داده بودند، به تحقیق نمیتوان سخن گفت، اما از برخی آیات قرآنی میتوان این نکته را به دست آورد که ایشان در صدد تشکیل حکومت بودهاند، هرچند به خاطر عدم شرایط مناسب، توفیق این کار را پیدا نکردهاندکه این آیات به چند دسته تقسیم میشوند.
جهانی بودن اسلام ناشی از ارزشی است که این دین برای تمام انسانها قایل است، زیرا همه آنها از یک پدر و یک اصل و نسب هستند و تنها معیار برتری آنان تقوا و خدمت به جامعه است(فلاح نژاد، سیاست صدور انقلاب اسلامی: 24-25).