چکیده:
هدف: بررسی مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی به عنوان تماشاچی، موضوعی است که در جامعة ما، پژوهشهای تجربی اندکی دربارة آن صورت گرفته است. تحقیق حاضر قصد دارد برخی از عوامل تأثیرگذار بر مشارکت زنان در ورزش به عنوان تماشاچی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. هدف این تحقیق، بررسی تاثیر متغیرهای پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی، نگرش عامیانه، پدیدة پدرسالاری و دینداری بر گرایش زنان به حضور در ورزشگاههاست.روششناسی: روش انجام این تحقیق، تجربی، پیمایشی است و تکنیک گردآوری دادهها، پرسشنامه است. جامعة آماری مورد مطالعه، دانشجویان دختر ساکن خوابگاه پردیس دانشگاه تربیت معلم هستند. حجم نمونه، 340 نفر است و دادههای جمعآوریشده با نرم افزار spss و با استفاده از آمارههای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید.یافتهها: نتایجاین پژوهش، حاکی از آن است، زنانی که از پایگاههای اقتصادی ـ اجتماعی بالاتری برخوردار بودهاند، گرایش آنها نسبت به مشارکت در ورزش به عنوان تماشاچی نیز بیشتر بوده است. از طرف دیگر با افزایش باور به نگرشهای عامیانه در ارتباط با ورزش زنان، گرایش آنها نسبت به مشارکت در ورزش به عنوان تماشاچی کمتر میشود؛ بدین معنی که باورهای عامیانه در مورد ورزش زنان و ضررهای ناشی از آن، مانعی مهم بر سر راه مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی تلقی میشود. همچنین یافتههایاین پژوهش، حکایت از آن دارد میزان مردسالاری حاکم بر خانوادهها تأثیر معناداری را بر مشارکت زنان در فعالیتهای ورزشی نشان نداده است.نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این تحقیق، مشخص شده است که پایگاه اجتماعی، نگرش عامیانه و دینداری با نگرش زنان نسبت به حضور در ورزشگاه رابطه دارند.
خلاصه ماشینی:
(٣) در همین راستا در پژوهش حاضر، سعی شده است تا با نگاهی جامعه شناسانه ، عوامل مؤثر بر نگرش زنان نسبت به مشارکت در فعالیت های ورزشی به عنوان تماشاچی مورد بررسی قرار گیرد.
administrated Questionnaire )به تصویر صفحه مراجعه شود) میزان گرایش زنان نسبت به مشارکت در فعالیت های ورزشی به عنوان تماشاچی : همان گونه که در جدول شمارة ٢ مشاهده می شود، میزان گرایش زنان نسبت بـه مـشارکت در فعالیـت هـای ورزشی به عنوان تماشاچی در سطح بالایی قرار دارد؛ بدین ترتیب که درصد اندکی از پاسخ گوها (یعنـی فقـط ٩/ ٩ درصد) گرایش بسیار پایینی نسبت به مشارکت در فعالیت های ورزشی به عنـوان تماشـاچی دارنـد.
برای واضح شدن رابطه بین این دو متغیر جدول تقاطعی رابطه بین آن دو در جدول شمارة ٦ آورده شده است که داده های این جدول حکایت از آن دارد که اکثریت زنانی که دارای پایگـاه اقتـصادی ــ اجتماعی بالایی (٧٥ درصد از آن ها) هستند به میزان زیادی دارای نگرش مثبت نسبت به مشارکت در ورزش به عنوان تماشاچی هستند.
نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که بین پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی افراد و نگرش نسبت به مشارکت در فعالیت های ورزشی به عنوان تماشاچی رابطه ای مثبت وجود دارد؛ بدین معنی که می توان با رساندن اکثریت جامعه به سطح طبقه متوسط زمینه مشارکت فعالانه زنان در امور ورزشی را فراهم کرد.