چکیده:
مقاله حاضر با رویکردی توصیفی/ پیمایشی و با هدفی کاربردی به بررسی عواملی که می تواند بر انتخاب نشان های سیاسی از جانب رایدهندگان موثر باشد، پرداخته است. 560 پرسشنامه در میان کسانی که تصمیم داشته اند در انتخابات ریاست جمهوری 1392 شرکت کنند در سه شهر تهران، شیراز و رشت توزیع گردید. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی ظاهری/ محتوایی و برای تعیین پایایی آن از روش آلفای کرونباخ (79%) استفاده شد. یافتهها نشان داد که مهمترین عوامل موثر در انتخاب برند سیاسی رییسجمهور، شامل ویژگی هایی همچون قانونمداری، مشورتپذیری، نقدپذیری، سخنرانی در میان اقشار مختلف جامعه و برگزاری جلسه رودررو با مردم می گردد. همچنین نتایج نشان داد که از نظر بزرگترین خوشه رای دهندگان عواملی مانند درک نیاز مردم، تخصص کاری و قدرت بیان و توانایی در سخنرانی دارای بیشترین اهمیت و ویژگی هایی همچون ظاهر نامزد (پوشش، چهره و فیزیک بدنی)، حزب یا گروهی که نامزد به آن تعلق دارد و دارا بودن شعار یا نماد متمایز از سایر نامزدها کمترین اهمیت را در انتخاب رییس جمهور داشته است.
خلاصه ماشینی:
عوامل مؤثر بر انتخاب نشان سیاسی از دیدگاه نویسندگان مختلف عوامل منابع سابقه مدیریتی موفق نامزد میلر و دیگران (١٩٨٦)؛ منسا (٢٠١١)؛ زامورا (٢٠١٠) طرح ها و برنامه های اجرایی نامزد آرگان و آرگان (٢٠١٢) گرایش سیاسی نامزد آرگان و آرگان (٢٠١٢) ظاهر نامزد (پوشش ، چهره و فیزیک بدنی ) باندوکی و دیگران (٢٠٠٨)؛ اتکینسون ١ و دیگران (٢٠٠٩)؛ زامورا (٢٠١٠) قدرت بیان و توانایی در سخنرانی شیفر (٢٠٠٨)؛ زامورا (٢٠١٠) محبوبیت نامزد آرگان و آرگان (٢٠١٢)؛ زامورا (٢٠١٠)؛ بورل (٢٠٠٨) صداقت گفتاری نامزد و پرهیز از بیان وعده های نشدنی میلر و دیگران (١٩٨٦)؛ آرگان و آرگان (٢٠١٢)؛ زامورا (٢٠١٠) در حد رئیس جمهور بودن (شخصیت کاندیداتوری ) منسا (٢٠١١)؛ لیزمارشمنت (٢٠٠١) درک نیاز مردم کیلبرن (٢٠٠٥)؛ بورل (٢٠٠٨)؛ فانک (١٩٩٩) دانش سیاسی (اطلاع از فضای سیاسی داخل و خارج ) بورنس واکول و دیگران (٢٠١٠)؛ بورل (٢٠٠٨) میزان شناخته شده بودن نامزد به دلیل جایگاههای قبلی بوروقس (٢٠٠٨) قانون مداری نامزد فانک (١٩٩٩) مشورت پذیری نیمو و سویج (١٩٧٦) نقدپذیری و قدرت تحمل دیدگاههای مخالف نیمو و سویج (١٩٧٦) تخصص کاری میلر و دیگران (١٩٨٦)؛ منسا (٢٠١١)؛ زامورا (٢٠١٠) مستقل بودن سیگل (١٩٦٦) حزب یا گروهی که نامزد به آن تعلق دارد بوروقس (٢٠٠٨)؛ آرگان و آرگان (٢٠١٢) داشتن گروه مدیریتی کاردان و متخصص به پیشنهاد نویسندگان مقاله تعداد ستادهای انتخاباتی بوروقس (٢٠٠٨) تعداد سخنرانی عمومی نامزد در میان اقشار مختلف فانک (١٩٩٩) قرار گرفتن در میان مردم و برگزاری جلسه با آنها زامورا (٢٠١٠)؛ فانک (١٩٩٩) تعداد نمایندگان نامزد (کارکنان ستاد) در سطح کشور بوروقس (٢٠٠٨) تنوع شیوههای تبلیغاتی نامزد (چاپی ، اینترنتی ، کلامی ) احمد و دیگران (٢٠١٢) گستردگی تبلیغات نامزد احمد و دیگران (٢٠١٢) دارا بودن شعار یا نماد متمایز از سایر نامزدها آرگان و آرگان (٢٠١٢) میزان هزینه تبلیغاتی نامزد بوروقس (٢٠٠٨)؛ فریکین و کنی ٢ (٢٠١١) دادن وعده های جذاب و متمایز اما شدنی آرگان و آرگان (٢٠١٢)؛ زامورا (٢٠١٠) تجربه جایگاه ریاست جمهوری در گذشته به پیشنهاد نویسندگان مقاله در سنجش روایی پرسش نامه از روش روایی ظاهریـمحتوایی و برای تعیـین پایـایی آن از روش آلفـای کرونبـاخ (٧٩ درصـد) اسـتفاده شـده اسـت .