چکیده:
هدف این مطالعه بررسی روابط ما بین مولفههای رفتار شهروندی سازمانی در آموزشگاههای تدریس زبان های خارجی ناحیه چهار شهرستان تبریز میباشد. شاخصهای به کارگیری موثر بر رفتار شهروندی سازمانی که در تحقیقات قبل شناسایی شدهاند به عنوان متغیرهای این تحقیق هستند. روش تحقیق توصیفی بوده و جامعه آماری این تحقیق شامل 48 نفر از مدیران آموزشگاه ها تدریس زبان های خارجی ناحیه چهار شهرستان تبریز میباشد. به دلیل محدود بودن اعضای جامعه آماری، کل اعضای آن مورد بررسی قرار گرفته است. برای جمعآوری دادهها از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شده است. جمع آوری دادهها نیز توسط پرسش نامه محقق ساخته انجام پذیرفته که روایی و پایایی آنها به ترتیب با روایی محتوایی و آزمون مجدد مورد بررسی قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش دیماتل بهرهگیری به عمل آمده است. هم چنین تجزیه و تحلیل نهایی داده ها توسط نرم افزارMATLAB انجام شده است. نتایج نهایی حاکی از این است که، مولفه «جوانمردی» با بالاترین میزان اثرپذیری و مولفه «نوع دوستی» با بالاترین میزان اثرگذاری شناسایی شدهاند.
خلاصه ماشینی:
بررسي روابط مؤلفه هاي رفتار شهروندي سازماني در آموزشگاه هاي تدريس زبان هاي 1 خارجي ناحيه چهار شهرستان تبريز با رويکرد ديماتل دکتر هوشنگ تقي زاده *، دانشيار دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز، گروه مديريت ، تبريز، ايران .
مفهوم رفتـار شـهروندي سـازماني نيـز از جملـه موضوع هاي اساسي در حوزه رفتار سازماني است که تلاش مي کند با ارائه راه کارهايي در جهت افزايش مواردي هم چون تعهد سازماني، بهبود عملکرد، رضايت مشتريان ، رضايت شغلي گام هاي مؤثري بردارد؛ بر اين اساس ، توجـه بـه رفتارهـاي شهروندي سازماني رو به افزايش است و به آن به عنوان يکي از منابع بسيار مهم سـازمان توجـه مـي شـود (غـلام حسـيني و همکاران ، ١٣٨٩: ١١-٣٤).
از آن زمان به بعد مطالعات زيادي درباره رفتار شهروندي سازماني و تأثير آن بـر عملکـرد سـازمان انجام شد که از مهم ترين آنها مي توان به پژوهش هاي کاتز و ارگان ٤، باربوتو و جکس ٥ اشاره کرد که هر يک بـه عنـوان 6 منابع ساير پژوهش هاي مورد استفاده قرار گرفته اند (طبرسا و همکـاران ، ١٣٨٩: ١٠٥).
در بين تحقيقات انجام گرفته در ايران ، تعاوني گيلان (١٣٩١) در تحقيقي به بررسي تأثير رفتار شهروندي سازماني بر بهره وري نيروي انساني در شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه آذربايجان شرقي پرداخته است .
, (2004), The Influence of Employee Organizational Citizenship Behavior on the Customer Loyalty, International Journal of Service Industry Management, Vol. 15, N.