چکیده:
محیط پویای صنعت گردشگری و نیز تغییرات آنی تقاضای گردشگران، لزوم ارایهی خدمات و محصولات خلاقانه را بسیار حیاتی نموده است. پژوهش حاضر با هدف بسط و ارزیابی مدل 4پی (افراد، فرآیند، مکان و محصول) در زمینهی خلاقیت فعالان صنعت گردشگری صورت پذیرفت. این پژوهش کاربردی، کمی و پیمایشی می باشد. جامعه ی آماری پژوهش شامل فعالان صنعت گردشگری در شهرستان رامسر به تعداد 1009 نفر بوده است. روش نمونه گیری، تصادفی ساده بود و حجم نمونه از طریق جدول مورگان، 278 نفر محاسبه شد. پس از توزیع 350 پرسشنامه، تعداد 324 پرسشنامه ی قابل استفاده جمع آوری گردید. بررسی فرضیه های پژوهش، از طریق تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل 54/8 انجام شد. یافته ها نشان داد که تمام روابط علی موجود در مدل 4پی خلاقیت (تاثیرات افراد بر مکان، افراد بر فرآیند، مکان بر محصول و فرآیند بر محصول) معنادار بوده و تمامی فرضیه ها تایید شدند. بر اساس یافته ها، می توان نتیجه گرفت که لزوم ایجاد یکپارچگی در ویژگیهای خلاقیت (افراد، مکان، فرآیند و محصول) صنعت گردشگری ضروری بوده و تاکید بر عامل افراد خلاق و شناسایی آنها در هنگام جذب و استخدام حیاتی تر می باشد؛ زیرا آنها، زمینه ی بروز مکان کاری خلاق، فرآیند کاری خلاق و در نتیجه محصول خلاق را فراهم می سازند.
Dynamic environments of tourism industry and also immediate changes in tourist demands, have created the needs to provide creative products and services. This study aims to evaluate the 4P model (People, Process, Place and Product) in areas of Activists Creativity in Tourism Industry. This study used quantitative and survey research. And the population of the study consisted of activists of tourism industry in the city of Ramsar which itself consisted of 1009 people. The sampling method used was simple random and the sample included 278 participants through Morgan Table. After distributing 350 questionnaires, only 324 usable questionnaires were collected. Hypotheses Test was performed through techniques of structural equation modeling (SEM) by using LISREL 8.5 software. Findings showed that all relationships in the 4P model of creativity (the effects of people on place, of people on process, of place on Product and of process on Product) have significant coefficient and all the hypotheses have been confirmed. Creativity in Activists of Tourism Industry in the city of Ramsar needs to integrate its features (people, place, process and product), especially by focus on creative people and identify them during recruiting; because of it provide field of incidence creative place, creative work process and therefore creative product.
خلاصه ماشینی:
اگرچه ، توسعه ي خلاقيت ، مسيري مهم و حياتي براي توسعه ي گردشگري بوده است ، اما نحوه ي ادراک سازمان هاي گردشگري از خلاقيت ، هنوز به عنوان مسئله اي بحث برانگيز به حساب ميآيد (سوتريو 12 1 Sleuwaegen 2 Boiardi 3 Horng 4 Wu 5 Richards 6 Jarabkova 7 Hamada 8 Zukin 9 Bowen 10 Stevenson 11 Matthews 12 Soteriou ١٨١.................
هم چنين ، شايان ذکر است که ، نظريه ي خلاقيت از «تعامل خلاقانه -فرآيندي» حمايت ميکند که اين گونه تعريف شده است : مشارکت کارکنان در روش هاي خلاقيت محور و يا مشارکت 1 Coccossis 2 4P 3 Person 4 process 5 place 6 product 7 Peng 8 Hansen 9 Rhodes 10 Amabile 11 Shalley 12 Zhou مدل سازي محصول خلاق گردشگري: بسط مدل ٤پي...................................................................................
به لحاظ بعد افراد در مدل ٤پي، 1 Zhang 2 Bartol 3 Gilson 4 Chang 5 Sousa 6 Coelho 7 Richards 8 Wilson 9 Componential Theory 10 Tanggaard 11 Greene ١٨٣.................
(به تصویر صفحه مراجه شود) شکل (١): چارچوب نظري پژوهش (مآخذ: هورنگ و ديگران ، ٢٠١٥) بررسي نقش افراد خلاق در مکان و فرآيند کاري خلاق در صنعت گردشگري 1 Choi 2 George 3 Gong 4 Shin ١٨٥.................
آن هم به 1 Grant 2 Ashford 3 Frese 4 Fay 5 Bateman 6 Crant 7 Major 8 Li ١٨٧.................
فرآيند خلاق مقدمه اي بر خلاقيت است که شامل حساسيت نسبت به مشکلات ، جمع آوري داداه ها براي خلق ايده ها، سازماندهي مجدد و مواجه 1 Liu 2 Schepers 3 Sadikoglu 4 Zehir 5 Antoncic 6 Lubart مدل سازي محصول خلاق گردشگري: بسط مدل ٤پي...................................................................................