چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بسته آموزشی محقق ساخته
"آموزش هنر، حامی کودک نوآور" بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی انجام گرفت .٨٠ دانش آموز (٤٠
دختر و٤٠ پسر) از میان دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی ناحیه ٣ شهر تهران به روش نمونه گیری خوشه ای
چند مرحله ای انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش
١٥ جلسه یک ساعته مداخله آموزشی دریافت کرد و پس از ٦ هفته پیگیری به انجام رسید. داده های به دست آمده با روش آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که مداخله آموزشی در پس آزمون و پیگیری در افزایش نمرة کلی خلاقیت (٠٠٠٥=p ،٠٠٠١=p) و دو مولفه ابتکار (٠٠٠٨=p،
٠٠٠٥=p) و بسط خلاقیت (٠٠٠١=p،٠٠٠١=p) تاثیر معنی دار داشته است . تفاوت معنی داری میان نمره های گروه های کنترل و آزمایش در دو مولفه سیالی و انعطاف پذیری یافت نشد. بر این اساس ، میتوان نتیجه گرفت که بسته آموزشی "آموزش هنر، حامی کودک نوآور" میتواند به عنوان یک ابزار آموزشی مناسب در پرورش خلاقیت کودکان دبستانی مورد استفاده قرارگیرد.
خلاصه ماشینی:
اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بستۀآموزشی&quot;آموزش هنر، حامی کودک نوآور&quot;بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی زهره درویشی ١، شهریار شهیدی ٢، محمود حیدری ٣، شهلا پاکدامن <FootNote No="3" Text=" دکـتـری روان شـــنــاســـی، دانشـــکــدة عـلـوم تـربـیتی و روان شـــنــاســـی، دانشـــگــاه شـــهیــد بهشـــتی تهران darvishi_zohreh@yahoo.
بنیاد ملی نخبگان و دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید بهشتی، بخشی از حمایت مالی انجام این پژوهش را عهده دار"/>تاریخ دریافت :٩٣/١١/١٣ تاریخ پذیرش :٩٤/٠٢/١٦ چکیده پژوهش حاضر با هدف شناخت اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بستۀ آموزشی محقق ساختۀ &quot;آموزش هنر، حامی کودک نوآور&quot; بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی انجام گرفت .
بر این اساس ، میتوان نتیجه گرفت که بستۀ آموزشی &quot;آموزش هنر، حامی کودک نوآور&quot; میتواند به عنوان یک ابزار آموزشی مناسب در پرورش خلاقیت کودکان دبستانی مورد استفاده قرارگیرد.
بر این اساس ، این مسأله که آیا آموزش هنرهای تجسـمی با اسـتفاده از بستۀ آموزشی محقق ساختۀ &quot;آموزش هنر، حامی کودک نوآور&quot; بر افزایش خلاقیت کودکان دبستانی مؤثر است ؟، مسألۀ اصلی این پژوهش اســت .
(رجوع شود به تصویر صفحه) بحث و نتیجه گیری هدف اصـلی پژوهش حاضـر، شناخت اثربخشی آموزش هنرهای تجسمی با استفاده از بستۀ آموزشـی محقق سـاختۀ &quot;آموزش هنر، حامی کودک نوآور&quot;، بر افزایش خلاقیت کودکان دبسـتانی بود.
brainstorming توجه به ایده های نامشـابه ، اهمیت کمیت در برابر کیفیت و ترکیب ایده ها و همچنین ، برخی مکمـل های آموزشـــی آن مانند جایگزینی، تغییر، ترکیب و حذف نیز از جمله راهبردهایی اسـت که درآموزش هنرهای تجسـمی با اسـتفاده از بسـتۀ آموزشـی محقق ساختۀ &quot; آموزش هنر، حامی کودک نوآور&quot; در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته اســـت .