چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی کارکرد مولفههای پژوهشی از دیدگاه کتابداران و اعضای کتابخانه با استفاده از مدل ارزیابی درونی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است.
روش: نوع پژوهش بر پایه ماهیت آن، کاربردی است. از نظر روش جمعآوری دادهها، تحقیق حاضر از نوع توصیفی _ پیمایشی است و هدف آن توصیف شرایط پدیده مورد بررسی برای یاری دادن در فرآیند تصمیمگیری است. در تحقیق حاضر جامعه مورد مطالعه کتابداران و مراجعهکنندگان به کتابخانه عمومی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است. برای تجزیهوتحلیل دادهها، از فنون آمار توصیفی و از آزمونهای آماری شامل آزمون تک نمونهای T با نمونههای وابسته و آزمون فریدون استفاده شده است.
یافتهها: با استفاده از آزمون تیتست یک نمونهای و مقایسه میانگینها با عدد ۳ (متوسط) بهطورکلی مشخص میشود که میزان موفقیت بخشهای زیرمجموعه کتابخانه عمومی آستان قدس رضوی از بعد کارکرد پژوهشی ازنظر کارشناسان بیشتر از حد متوسط است. همچنین با استفاده از آزمون فریدمن در رتبهبندی اهداف کلی طرحشده در سطح کارکرد خدمات پژوهشی، میزان موفقیت اهداف کلی طرحشده بهطور معنیداری با یکدیگر تفاوت دارند و از نظر توصیفی با توجه به میانگین رتبهها مشخص است که میزان موفقیت هدف «ارزیابی مداوم از خدمات بخشها» از سایر اهداف بیشتر است. همچنین با توجه به میانگین ۳۸ /۳ و سطح معناداری کمتر از ۵ درصد با اطمینان ۹۵ درصد میتوان گفت، میزان موفقیت بخشهای زیرمجموعه کتابخانه عمومی آستان قدس رضوی از بعد کارکرد پژوهشی از دیدگاه اعضای کتابخانه بیشتر از حد متوسط است.
purpose: This study examined the performance management component of librarians and library staff using internal valuation models at the Central Library of Astane Quds Razavi.
Methodology: This study، based on its nature and the data collection methods، is a descriptive research. The population studied here included public librarians and library patrons at the control library Astane Quds Razavi. For data analysis، we used descriptive statistical techniques and test such as T-test.
Findings: Using a sample t-test and mean comparison with the number 3 (average) Overall، finding revealed that the success of the Public Library of Astane Quds Razavi in the sub-sectors of the research functions and from the view point of experts is more than average.