چکیده:
در دهه اخیر، صنعت نساجی ایران بعنوان ریشه ای ترین صنعت کشور، با چالشهای بسیاری مواجه بوده است که این چالش ها عمدتا ناشی از رقابت نابرابر با محصولات وارداتی، فرسودگی ماشین آلات، کمبود سرمایه گذاری و نظایر آن می باشد. تجربه کشور های موفق، جهت «برون رفت پایدار» از این بن بست، علاوه بر تمهیدات لازم جهت رفع مشکلات فوق، راهکار توسعه صادرات بوده است.در این تحقیق، پس از بررسی تئوری ها و نظریات مختلف در زمینه تجارت بین الملل و صادرات، عوامل تاثیرگذار را شناسایی کرده و سپس با استفاده از پرسشنامه، نظرات مدیران صنایع نساجی استان یزد جمع آوری و با آزمون T استیودنت مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله نشان داد تمام عوامل شناسایی شده موثر بودند. در ادامه با استفاده از آزمون تحلیل واریانس مشخص گردید که تاثیر عوامل ذکر شده یکسان نمی باشد. سپس پرسشنامه مقایسات زوجی عوامل اصلی و پرسشنامه مربوط به عوامل فرعی بین مدیران توزیع شد و پس از جمع آوری اطلاعات مورد نظر، با استفاده از تکنیک AHP وزن عوامل اصلی بدست آمد و در نهایت با استفاده از تکنیک TOPSIS عوامل فرعی رتبه بندی شدند. نتایج حاکی از آن است که کیفیت محصولات و نگرش راهبردی شرکت ها جهت حضور در بازارهای جهانی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر توسعه صادرات این صنعت می باشد.
In recent decades، the textile industry، one of the major industries in Iran، has faced increasing challenges. These challenges are mainly due to unequal competition of internal firms with imported products، obsolescent machineries، lack of sufficient investment and etc. Use of advanced countries’ experiences in this regard as well as providing required facilities has been the major solutions for solving such a problem. In this research، the factors influencing export activities in textile industry was identified. Then، the opinions of Yazd textile industry managers have been gathered using questionnaires and analyzed through t-student test. The results show that all identified factors are influential. Next، pair-wise comparison questionnaires of both main and secondary factors have been distributed among managers. Analyzing the gathered data with AHP technique resulted in the weighting of main factor. The secondary factors were ranked using TOPSIS technique. The findings indicate that the qualities of products as well as strategic direction of firms for developing in global markets are among the most important factors affecting on textile industry exports.
خلاصه ماشینی:
com تاریخ دریافت : ١٣٨٩/٢/١٤ تاریخ پذیرش : ١٣٨٩/٨/٢ واژه های کلیدی : صادرات غیرنفتی ، صنایع نساجی استان یزد، تصمیم گیری های چند معیاره طبقه بندی JEL: C٦٩ ,O٢١ Main Factors on Export Development in Textile Industry (The Case of Yazd Province Textile Industry) Ahmad Tavakoli Assistant Professor of Ferdowsi University of Mashhad Jalal Dehghani Sanij M S Student at Ferdowsi University of Mashhad Abstract: In recent decades, the textile industry, one of the major industries in Iran, has faced increasing challenges.
بر اساس پرسشنامه تحقیق سولات پژوهش به شرح زیر می باشد: آیا ابعاد در نظر گرفته شده بر توسعه صادرات صنایع نساجی تاثیرگذار است ؟ رتبه بندی ابعاد و مولفه های موثر بر توسعه صادرات صنایع نساجی به چه صورت است ؟ ابزار گردآوری داده ها و روایی ١ و پایایی ٢ آن داده های مورد نیاز برای آزمون گمانه های پژوهشـی بـا پرسـش نامـه گـردآوری شـد و مقیـاس اندازه گیری در این پرسشنامه از نوع طیف لیکرت پنج گزینه ای بود.
p ,٢٠١٠ ,Alvani; Azar; Danaeifard).
جدول ٢- نتایج حاصل از تحلیل واریانس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : محاسبات محقق رتبه بندی عوامل موثر بر توسعه صادرات صنایع نساجی با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره از آنجا که بررسی های انجام شده نشان داد که تاثیر هر یـک از ١٥ دسـته عوامـل مـوثر توسـعه صادرات صنایع نساجی با یکدیگر یکسان نیست ، می توان این دسته عوامل را رتبه بندی نمود.
205; Mirghafouri, 2007 در این پژوهش برای رتبه بندی عوامل موثر بر توسـعه صـادرات صـنایع نسـاجی ، بـا نگـرش بـه شرایط مساله و مطالعات مشابه روش TOPSIS گزیده شـد.