چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر کاربرد مدل چندگزینهای در تحلیل سؤالهای چندگزینهای و مقایسه برازش و آگاهی آن با نتایج مدل سهپارامتری است. برای این منظور، از بین همه 1391 در گروه آزمایشی تجربی درس زیستشناسی - شرکتکنندگان آزمون سراسری 92 50 سؤال)، نمونهای 5000 نفری بهصورت تصادفی انتخاب شد. پس از بررسی پیشفرض ) سؤالهای آزمون با برنامه ،NOHARM تکبعدی بودن با استفاده از نرمافزار تحلیل شد. مدل سهپارامتری که از نظر ساختاری در میان مدلهای دو MULTILOG ارزشی، نزدیکترین مدل به مدل چندگزینهای است، بهعنوان مدل دو ارزشی مناسب، برای مقایسه آگاهی برازش آن با مدل چندگزینهای انتخاب شد. نتایج این بررسیها نشاندهندة کارایی این مدل در تحلیل گزینههای انحرافی سؤالهای چندگزینهای است. بهعلاوه مدل چندگزینهای، توانایی آزمودنیهای پایینتر از متوسط و مدل سهپارامتری، توانایی آزمودنهای بالاتر از متوسط را با دقت بیشتری برآورد میکنند. در مقایسه برازش مدل سهپارامتری با مدل چندگزینهای، شواهد از برتری مدل سهپارامتری حکایت دارد. بر اساس نتایج میتوان از مدل چندگزینهای در کنار سایر روشها برای افزایش آگاهی به عملکرد گزینههای سؤال استفاده کرد
خلاصه ماشینی:
"نتایج حاصل از برازش مدل پاسخ اسمی 5 (NRM) و مقایسه آنها با نتایج مدل دوپارامتری از نظر دقت اندازهگیری بر اساس پاسخهای 570 دانشآموز به سؤالهای آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون نشان داد که برای تواناییهای کمتر از صفر در پیوستار توانایی میزان آگاهیدهندگی مدل پاسخ اسمی، 5/1 تا 2 برابر مدل دو پارامتری است.
Abad, Olea and Ponsoda identifiability omitted responses Drasgow et al Bock Samejima Levine در مقابل ایبد، اویلی و پانسودا (2009) مدل چندگزینهای سامیجیما، مدل چندگزینهای تیسن و استینبرگ، مدل پاسخ اسمی و یک مدل چندگزینهای جدید (به نام مدل چندگزینهای محدود شده سامیجیما 1 که در مورد مکانیسمهای فرض شده در خصوص دادههای از دست رفته، شفافتر است و از این مزیت برای تخمین پارامترها استفاده میکند) با نمونهای 3224 نفری در یک آزمون نوشتاری زبان انگلیسی مورد برازش قرار دادند.
در مدل چندگزینهای احتمال آنکه فردی با توانایی به طبقه k امسؤال j پاسخ دهد برابر است با: Restricted Samejima Multiple-Choice Model Graded Response Model Partial Credit Model Thissen and Steinberg (1) که در آن پارامتر توانایی، پارامتر شیب، پارامتر عرض از مبدأ و پارامتر طبقه پاسخ پنهان "نمیدانم 1 " است و نسبت پاسخدهندههایی را نشان میدهد که "نمیدانند" ولی طبقه k سؤال j را انتخاب میکنند.
شکل (4) خطوط اثر گزینههای سؤال 44 در مدل چندگزینهای نمودار (د) نسبت انتخاب گزینههای سؤال 44 در پیوستار نمره خام (کلید 3) بهعلاوه گزینه کلید دارای بیشترین مقدار پارامتر عرض از مبدأ است که نشان میدهد این گزینه دارای بیشترین محبوبیت در بین داوطلبان بوده است."