چکیده:
هدف تحقیق حاضر, مقایسة اثر بازخورد پس از کوششهای خوب و ضعیف در شرایط خودکنترلی و
آزمونگ رکنترلی در اکتساب و یادگیری تکلیف تولید نیرو بوده است. بددین منظور آزمودنیها به طور
تصادفی به سه گروه بازخورد آزمونگرکنترلی پس؛از کوشتشهای خوب و پس از کوششهای ضعیف و
گروه بازخورد خودکنترلی تقسیّم شدند. آزمودنیها در طی مرحلة اکتساب به تولید نیروی
۵کیلوگرمی پرداختند. آنها دیدن شده نتودند.و ذر.هر دستة ۶ کوششی بسرای
آکوشش 31 دریافت می کردند. در پایان مرحلة اکتساب. گروه خودکنترل به دو زیر گسروه
خودکنترلیهایی که پس از کوششهای خوب خود و خودکنترلیهایی که پس از کوششهای ضعیف
خود تقاضای بازخورد کرده بودند. تقسیم شدند. آزمونهای یادداری و انتقال ۲۴ ساعت بعد از پایان
مرحلة اکتساب بدون بازخورد انجام شد. روش تحقیق نیمه تجربی بود و به منظور تحلیسل دادهها از
آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح 0/p ۵ استفاده شد. نتایج تحقیق
نشان داده است که در شرابط آزمونگرکنترلی گروه بازخورد پس از کوششهای خوب و در شرایط
خودکنترلی گروهی که پس از کوششهای ضعیف تقاضای بازخورد کرد. یادگیری داشت. و
در مقایسه این دو شرایط گروه بازخورد خودکنترلی پس از کوششهای ضعیف نسبت به گروههای
دیگر سطح بالاتری از یادگیری را نشان داد. بنابراین به نظر می رسد در شرایط آزمونگ رکنترلی, ایجاد
انگیزش در آزمودنیها که با ارائه بازخورد پس از کوششهای خوب حاصل میشود. موجب تسهیل
یادگیری میگردد. اما در شرایط خودکنترلی که ذاتا دارای نقش انگیزشی میباشد. آزمودنیهایی که
پس از کوششهای ضعیف خود تقاضای بازخورد کرده بودند. در واقع به دلیل استفادة همزمان از
نقش انگیزشی و اطلاعاتی بازخورد افزوده, عملکرد بهتری داشتند.
کلیدواژههای فارسی: شرایط آزمونگرکنترلی, شرابط خودکنترلی, کوششهای خوب و
ضعیف. با زخورد.
و م00۳۳
Abstract
This study aimed to compare feedback after good and poor trials in self-
control and instructor-control conditions on acquisition and learning of force
production task. Subjects were randomly divided into three groups:
instructor-control feedback after good and poor trials and self-control
feedback groups. All participants produced 15 kg force in acquisition phase.
They couldn't see the produced force amount and received KR on two trials
in each 6-trial block. At the end of acquisition phase, subjects of self-control
feedback group were divided into 2 groups of self-control feedback after
good and poor trails. After 24 hour, they performed a retention and transfer
tests without KR. To analyze data, one — way ANOVA and post hoc test
were used (P<5%). Results showed in the instructor-control condition,
feedback after good trials group and in the self—control condition, subjects
who asked for the feedback after their poor trials had better learning and in
comparison of two conditions, self-control feedback after poor trials group
was better than the other groups. It seems in instructor-control condition,
learning is facilitated when feedback is provided after good trial. But in self—
control condition which have motivational role in nature, subjects who asked
for the feedback after their poor trials, because of use simultaneously from
motivational and informative role of augmented feedback in this group led to
more learning.