چکیده:
هدف از این تحقیق تعیین رابطه سرمایه فکری و جهت گیری ارزشی در بین دبیران شهر شهرکرد بود. با توجه به اهمیت جهت گیری ارزشی در بین معلمان و گرایش بـیش از انـدازه در برخـی از موارد به آن و یا عدم توجه به آن ، تحقیقی در این زمینه در سطح استان و یـا مرکـز اسـتان لازم و ضروری به نظر میرسید. برای انجام تحقیق ، ٢٨٥پرسش شونده در ایـن مطالعـه شـرکت کـرده و پرسشنامه ها را تکمیل کردند. با توجه به اطلاعات به دسـت آمـده توسـط پرسشـنامه کـه حاصـل فرضیه های برگرفته از نظریه های علوم انسانی و طی انجام مراحل تجزیه و تحلیل آماری و استفاده از آزمون های مناسب با توجه به سـطوح سـنجش سـوال هـای پرسـش نامـه بـوده ، نتـایج زیـر را میتوان ارائه نمود: با توجه به نتایج به دست در سطح ٠/٠٥ <p، همبستگی مثبت و معناداری بین سرمایه فکری و جهت گیری ارزشی دبیـران وجـود نـدارد. بـین سـرمایه فکـری در بعـد سـرمایه (انسانی، ساختاری و ارتباطی) با جهت گیری ارزشی رابطه وجود نـدارد. بـین سـرمایه فکـری بـا جهت گیری ارزشی از بعد (زیباشناختی – نظری- اقتصادی- اجتماعی- سیاسی و مذهبی) رابطـه وجودندارد. هم چنین در دو گروه زن و مرد این رابطه تقریبا یکسان بوده و تفـاوت معنـاداری بـا همدیگر ندارند. متغیرهای دموگرافیک (جنس - سن – سـنوات خـدمت - مـدرک تحصـیلی) بـر جهت گیری ارزشی دبیران تاثیری ندارد. هم چنین جنسیت و سن بر مولفه های سرمایه های فکری تاثیر ندارد ولی سابقه و مدرک تحصیلی بر مولفه های سرمایه های فکری تاثیر دارد.
خلاصه ماشینی:
لـذا مـديران مـدارس لازم است براي ارتقاء سازمان خود از گرايش هاي ارزشي خود و ديگران جهت بالنـدگي و موفقيـت سـازمان خـود اطـلاع کافي داشته باشند، و با داشتن ديد نظام مند و طراحي اهداف بلند مدت ، و با توسل به تجـارب مـدارس و افـراد آن ، هرچـه بيشتر در راستاي تعالي نظام تعليم و تربيت ، رضايت و توانمندي دبيران و منابع انساني، تحقـق اهـداف آمـوزش و پـرورش ، استفاده بهينه از دانش و توان مدارس و افراد آن و تشکيل سرمايه فکري گام بردارند.
در يک سازمان دانش محـور، بـراي ارزش گذاري سرمايه فکري که بزرگترين و ارزشمندترين دارايي ناملموس سـازماني اسـت ، رشـته نوظهـور سـرمايه فکـري يـک حوزه تحقيقاتي جديد براي محققان و دست اندرکاران سازماني است که بر ايجاد مکانيزم هاي اندازه گيـري جديـد بـراي گزارش دهي متغيرهاي ناملموس مهم مثل سـرمايه انسـاني، رضـايت مشـتري و نـوآوري تمرکـز دارد.
از ديدگاه استراتژيک سرمايه فکري بر ايجاد و خلـق دانـش و اسـتفاده از اين دانش براي ارتقاء ارزش شرکت مورد استفاده قرار ميگيرد و از سوي ديگر، بحث اندازه گيري بر روي مکانيسم هـاي گزارش دهي وضعيت کيفي (غير مالي) و مالي سرمايه هاي فکري در سازمان متمرکز است .
که فرضيه اين پژوهش نيز درمورد رابطه بين سرمايه فکري در بعد سرمايه انساني با جهت گيري ارزشي اين نظريه را مورد تاييد قرار داده است .
يافته هاي پژوهش حاضر نيز چيزي غير از ايـن مفهـوم نبـوده و همـين مـوارد را در مـورد سـرمايه ساختاري از ابعاد سرمايه فکري در نظر گرفته که اين مورد نيز تأثيري بر جهت گيري ارزشي دبيران نداشته است .