چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر بهبود کیفیت زندگی و سبکهای مقابلهای معتادان تحت درمان نگهدارنده متادون انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر شبهآزمایشی است. جامعه آماری این پژوهش معتادان در حال بهبودی تحت درمان نگهدارنده متادون شهرستان شاهرود بود. نمونه پژوهش 64 نفر انتخابی به روش داوطلبانه بودند که به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی و گواه تقسیم شدند. مقیاسهای کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی و سبکهای مقابلهای اندلر و پارکر به صورت پیشآزمون و پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که نمرات شرکتکنندگان در جلسات آموزشی، در خردهمقیاسهای سبک مقابلهای مسالهمدار و هیجانمدار به طور معناداری بالاتر از نمرات گروه گواه بود. همچنین، در خردهمقیاسهای کیفیت زندگی، مشخص شد که نمرات افراد گروه آزمایشی در خردهمقیاسهای روابط بین فردی، سلامت فیزیکی و ملزومات زندگی به طور معناداری بالاتر از نمرات گروه گواه بود. نتیجهگیری: به نظر میرسد، آموزش مهارتهای زندگی میتواند باعث ارتقا سطح کیفیت زندگی افراد شده و تکنیکهای موثری را برای مقابله با استرس و هیجانهای منفی ارایه کند.
Objective: This study aimed to examine the effectiveness of life skills training on enhancement of quality of life، and Coping Styles in Methadone maintenance Therapy members.
Method: In this pseudo experimental study 64 males selected and assigned randomly in two groups (experimental and witness). Both groups completed quality of Life and Coping styles questionnaires in two phases as a pre and post test.
Results: The results indicated that scores of experimental group was significantly higher on Task-oriented and Emotion-oriented. Also scores of experimental group was significantly higher on interpersonal relationship، physical health، and life requirements.
Conclusion: It seems that life skills training in addiction patients enhance quality of life and effective coping styles.
خلاصه ماشینی:
"بـه ایـن صـورت کـه ابتـدا جـزوه هـای آموزشـی در ارتبـاط بـا مهارت های زندگی شامل تکنیک های مقابله با اسـترس ، توانـایی تـصمیم گیـری صـحیح و حل مساله ، توانایی ارتباط بین فردی موثر و توانایی خودآگاهی در اختیار آزمودنی ها قرار گرفت و سپس توسط محقق این تکنیک ها به شرکت کنندگان آموزش داده شـد.
به این معنا که افرادی که تحت آموزش مهارت های زندگی از جملـه تکنیـک هـای موثر مقابله با استرس و فـشارهای زنـدگی ، توانـایی تـصمیم گیـری و حـل مـساله ، توانـایی برقراری ارتبـاط مـوثر بـین فـردی و توانـایی خودآگـاهی قـرار گرفتـه انـد، بـا بهبـود قابـل ملاحظه ای در شرایط فرد در مقابله با مـسائل زنـدگی و حـل مـساله بـه صـورت درگیـری فکری و ابزاری با مشکل همراه بوده است .
با این یافته ها به نظر می رسد که از طریق آموزش صحیح و مداوم مهارت هـای زنـدگی از جمله مهارت های مقابله با استرس ، تصمیم گیری صحیح و حل مساله ، ارتباط بین فـردی و خودآگاهی می توان سطح سلامت روانی افراد را ارتقاء بخشید، کیفیت زندگی افـراد را بهبود و تکنیک های موثری را برای مقابله با مشکلات از جملـه پرهیـز از مـواد را بـه افـراد آموزش داد.
به طور خلاصه ، بـه نظـر مـی رسـد کـه آموزش مهارت های زندگی به افراد آسیب دیده از جملـه معتـادان باعـث تقویـت اسـتفاده موثر از راهکارهای مقابله ای برای حل مشکلات شده و ارتقاء سطح کیفیت زنـدگی افـراد را به دنبال دارد."