چکیده:
هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین تاب آوری و نشاط ذهنی با استعداد اعتیاد بود.روش: روش تحقیق همبستگی از نوع توصیفی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور واحد لردگان بود که تعداد 172 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه های تاب آوری، نشاط ذهنی موقعیتی و سنجش استعداد اعتیاد پاسخ دادند.یافته ها: براساس نتایج، تاب آوری و نشاط ذهنی با استعداد اعتیاد دانشجویان رابطه منفی نشان دادند. همچنین نشاط ذهنی و تاب آوری قدرت پیش بینی استعداد اعتیاد را داشتند. نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت که تاب آوری و نشاط ذهنی یکی از عوامل موثر در ایجاد آمادگی در افراد برای مصرف مواد مخدر می باشند.
Objective: The present study was an attempt to explore the relationship of addiction potential and resilience with mental vitality.
Method: This was a descriptive-correlational study. Lordegan Payame Noor University students constituted the population of this study. Then، the number of 172 students was selected as the participants via random sampling and responded to Resilience، Addiction Potential، and Mental Vitality questionnaires.
Results: Data analysis indicated that resilience and mental vitality were negatively correlated with addiction potential. Furthermore، the results showed that resilience and mental vitality were predicators of addiction potential.
Conclusion: According to the findings of this study، it can be concluded that mental vitality and resilience are one of the factors effective in the generation of potential for substance use in individuals.
خلاصه ماشینی:
"رابطه بین تاب آوری و نشاط ذهنی با استعداد اعتیاد دانشجویان محمد قنبری طلب ، محبوبه فولادچنگ ٢ 1 تاریخ دریافت :١٣٩٣/٢/٦ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٥/٦ چکیده هدف : هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین تـاب آوری و نشـاط ذهنـی بـا اسـتعداد اعتیـاد بـود.
Rotherman- Borus, Miller, Koopman, Haignere & Selfringe از نظر تاریخی عمدة پژوهش هـای پـیش گیرانـه و تـدوین مـداخلات معطـوف بـه رفتارهـای مشکل زا بر شناسایی عوامل خطر و جمعیت های پرخطر بـوده اسـت .
Kegler & Oman, Vesley, McLeroy & Aspy 2.
Baard, Deci & Rayan پژوهشی نشان میدهد که برخی از مولفه های مرتبط با تـاب آوری ماننـد خـودگردانی هیجـانی، مهارت های اجتماعی، واکنش های کنار آمدن بـا اسـترس ، راهبـرد حـل مسـئله و تـاب آوری از یک طرف با رفتارهای پرخطر از جمله سوءمصرف مواد مخدر رابطه معکوس و منفـی دارنـد و از طرف دیگر با سلامت روانی و هیجانی و سازگاری اجتماعی رابطـه مثبـت و مسـتقیمی دارنـد (نیکلاس و رابرت ، ٢٠١٤؛ کاکیا، ١٣٨٩؛ فیض الهـی و همکـاران ، ١٣٩١؛ احمـدی و همکـاران ، ١٣٩١؛ حسینیالمدنی و همکاران ١٣٩١).
جدول ٣: خلاصه مدل و ضریب رگرسیون استعداد اعتیاد بر اساس تاب آوری و نشاط ذهنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط بین تـاب آوری و نشـاط ذهنـی بـا اسـتعداد اعتیـاد انجـام گرفته است .
با توجه به یافته های پژوهش حاضر پیشنهاد میگردد کـه در زمینـه افـزایش تـاب آوری و نشـاط ذهنی در بین دانشجویان دوره هـای آموزشـی بـرای کـاهش گـرایش بـه اعتیـاد برگـزار گـردد."